Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 10898 ggr
pannika
2008-08-09 03:40
0

Druvor...

Hej.

Jag håller på att bygga ett växthus som snart är färdigt.I det har jag tänkt att plantera druvor. Jag har köpt en sort som heter Himrod, och nu undrar jag vilket planteringsdjup de vill ha och om man ska klippa dem? Jag hade tänkt att de ska klättra upp och växa i taket, men jag vill ju heller inte att de bara ska bli något långt och rangligt utan knubbiga och fina plantor.

elenor
2008-08-09 11:31
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstår att du gläds åt ditt nya växthus och funderar på planteringar där.
Druvor verkar inte vara så nogräknade, så om du planterar dem med krukjordens överkant i marknivå, så blir det säkert bra. Förutsätter då att de ska planteras ner i marken och inte stå i krukor!

Druvorna växer hejdlöst fort, så man måste hela sommaren klippa av nyskott, ovanför de klasar som bildats, annars blir det snart en djungel, men med bara pyttesmå druvor. Ju färre klasar man sparar desto större och smakrikare blir de druvorna man låter mogna.
Under vintern formklipper man vinet - mellan jul och nyår helst!
Den klippningen, som utförs på det som förvedats, är litet känsligare, eftersom vin som klipps vid fel tidpunkt kan "förblöda".

Hur man klipper vin på vintern, finns bra beskrivet på många ställen, så det kan du säkert hitta på nätet.

Vår erfarenhet är, att man inte behöver bekymra sig så mycket över att man klipper på rätt ställen - man får många nya möjligheter att rätta till, om man tycker att det blivit fel på formen.

Har själv bara vin på friland, dels helt fristående och dels mot söderväggen -på bilden - eftersom vi inte har något växthus, men det är alltid så trevligt att komma in i växthus där druvklasarna hänger under taket!
Lycka till!

pannika
2008-08-09 11:57
0

Tack för svaret, då har jag ytterligare en druvfråga. Jag har två druvplantor till på friland också, som jag funderar på att sätta in i växthuset. Min fråga då är om det lämpligt att flytta dem till växthuset och om det är lämpligt att göra det nu eller om jag ska vänta till våren?

Åsa S
2008-08-09 12:15
0

Om det är staketvindruvor du har på friland så avråder jag från att flytta in dem i växthuset.

Våren är annars bästa tid för flytt, du kan klippa plantorna hårt på senhösten så att de går lättare att hantera. Vinrankor har djupgående rotsystem så var beredd på att grävningen kommer ta tid. Ca 15kvm växthus per vinranka är vad man brukar rekommendera så jag hoppas att du har byggt ett stort växthus ifall du ska ha 3 vinrankor.

Grodan77
2008-08-10 01:19
0

Varför avråder du flytta in staketdruvor till växthus?? Växer de för fort??? (ska snart få mitt klart o tänkte flytta druvorna)

Åsa S
2008-08-10 01:31
0

Staketvindruvor är väldigt kraftigväxande frilandsdruvor, de tar lätt över ett växthhus där de blir ännu mer kraftigväxande. + Det är ju ganska onödigt att slösa växthusplats på riktigt härdiga växter ex. Zilga kan ju odlas utan växthus i zon 5-6.

pannika
2008-08-10 03:43
0

Hur vet jag om det är staketvindruvor? De jag har heter Regent och är inköpta i Moseldalen.

Bjornen
2008-08-10 11:15
0

Staketdruvor säljs knappast i Västeuropa utan endast i Skandinavien och Baltikum. Sorten Regent är en vanlig druva som vill ha kalkrik jord medan staketdruvor är kalkskyende.

Grodan77
2008-08-10 12:32
0

oki…tack för svaren då ska jag inte slösa dyrbar växthusplats åt min zilga o vad nu den andra hette!!!!

pannika
2008-08-10 13:21
0

Är Himrod en staketdruva?

Åsa S
2008-08-10 14:13
1

Nej Himrod är ingen staketvindruva och den funkar bra i växthus.

awjungfru57
2009-01-13 20:20
0

Hej druvälskare! (jag hakar på fast det är länge sen ni skrev)

Jag har skaffat växthus (11kvm) och en Labruskadruva (på Tradera) och tänker hålla den så liten att jag bara får atmosfären, trivseln och ett gäng druvor att njuta av.

Blir den jobbig får jag väl leda ut den helt enkelt, har en glipa i botten som jag kan leda ut en gren. Så jag har en plan b också! Faktum är att jag ska ta en stickling och prova ute också, har bara tallar, ljung, lingon och blåbär så det lär vara rätt jord för den. Ska bli spännande! /Agneta

awjungfru57
2009-02-25 22:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag klippte druvan vid nyår och satte ner 7 st sticklingar, 4 har tagit sig - dom som jag stack ner längs med kruksidan. Nu har jag läst lite här om druvor så jag har blivit övertygad om att jag ska sätta en av dom ute på friland, rakt ner i jorden. Fast om dom har djupa rötter lär den bli ledsen när den upptäcker att det inte är nån jord en bit ner utan bara sten, kanske jag måste göra en grop, plocka bort sten och hälla ner rododendronjord i hålet. Kanske.

Bjornen
2009-02-26 08:12
0

Bästa och billigaste jorden för Labruskadruvor är okalkad torv som man blandar med kogödsel. Rododendronjord är onödigt dyr. Druvor behöver ganska djup jord.

Torparmor
2009-02-26 18:09
0

Mitt växthus har en sida som är yttervägg till uthus. Mot den väggen växer min Himrod. Den växer som ett ogräs och jag får klippa nya skott långt in på vintern. Tyvärr kan den inte växa mot taker eftersom vi har en rad takfönster längs hela långsidan som öppnas med automatik. Växthuset är ca 25 m2 och jag skulle inte få plats med nåt annat om jag hade fler druvor. Druvorna kräver en del vatten, men jag måste vara sparsam med gödning för annars blir det bara blad. Druvorna har lite blåbärssmak

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Grodan77
2009-06-03 01:31
0

Hjälp, jag har gjort bort mig, mitt växthus har en massa grus som grund o sedan stenplattor o därpå ska jag ställa krukor men missade ju helt att jag skulle skapa ett utrymme åt vindruvan…så, hur ska jag göra??? Dunderstor kruka??? gräva ned den på utsidan o leda in den??? Mkt tacksam för svar!

Bjornen
2009-06-03 08:25
0

Druva i kruka lyckas nog inte alls i ett kallhus.

pannika
2009-06-10 03:50
0

Kan jag få min Himrod att ge frukt nu första året och isåfall vad behöver jag gör för att så ska ske? Tacksam för svar.

Bjornen
2009-06-10 13:25
0

Det är mycket sällan druvor ger blomning och frukt första året. Det finns dock större plantor i handeln men dessa är mycket dyra och knappast värt pengarna.

Blomknoparna anläggs ju i augusti och det krävs bra förutsättningar för att blomknopparna ska bildas. Det du skulle ha gjort är att gett den bra förutsättningar förra året. Blommor är ju första förutsättning för frukt.