Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4536 ggr
Christina
2006-11-27 23:12
0

Snittblommor

Hade fest hemma igår och fick ett tiotal vackra buketter av gästerna. Jag vill njuta av dem så länge som möjligt och försöker i möjligaste mån följa dessa tips:

1. Använd en ren vas.

2. Använd rumstempererat vatten.

3. Tag bort blad som kommer i direktkontakt med vattnet i vasen.

4. Snitta stjälken med en skarp kniv (undvik att bryta eller klippa med sax).

5. Håll blommorna borta från direkt solljus.

6. Har du möjlighet att ställa blommorna kyligt om natten så förlänger det hållbarheten.

7. Fyll på vasen med vatten efter behov.

8. Ställ inte blommorna i närheten av frukt eller värme.

Tyvärr måste jag säga att ett par Rosor nickar redan idag. Om jag inte får rosor att lyfta på huvudet efter två dagar, tänker jag klippa av blomman och låta den flyta på ytan i en skål med vatten. Ser också vackert ut.

Scilla
2006-11-29 21:14
0

Jag lägger till lite.

Om rosorna inte känns vattendragna och spänstiga är bästa tipset att ge dem nya långa snitt, slå papper hårt om så att de får stöd och ställa dem djupt i varmt vatten. Låt dem stå minst fem timmar!

Lökar vill ha kallt vatten men Rosor och växter med vedartade stjälkar kan med fördel få varmare vatten om de inte redan är spänstiga.

När man snittat en blomma tar det ungefär tre minuter (varierar mellan sorterna) innan snittet torkat och en "sårskorpa" som hindrar vattenuppdragning bildats. Då måste den snittas om. Tyvärr vill många affärer helst inte förpacka med fukt, men det är SÅ mycket bättre om man kan få blommorna fuktpackade.

Vissa tropiska växter får köldskador om de förvaras svalt. Rosor och lökväxter är "extra bra" att förvara svalt.

Kompakta buketter håller bättre än om de står löst. Vissa blommor som t ex Rosor och ranunklar får mycket bättre hållbarhet om de har stöd av varandra eller grönska (blåbärsris till ranunklar är jättefint!) då de oftast vissnar genom att huvudet nickar.

Byta vatten ofta förlänger hållbarheten, gärna åtminstone varannan dag eller då man ser att vattnet börjar bli grumligt.

Många gör misstaget att lösa upp kompakt bundna buketter och det blir oftast bara konstigt och de tappar formen. Höga buketter gör sig däremot ofta bra med lösa blommor. Kolla först hur de ser ut bundna i vasen. Är alla stjälkarna avskurna i samma längd så brukar det gå bra att lösa upp om inte vasen är för stor.

Christina
2006-11-29 21:17
0

Tack - bra och handfasta tips. Rosorna börjar ta sig igen. Hurra!

Scilla
2006-11-29 21:24
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt examensarbete var ett utkast till en bok om snittblommor. Det var jätteroligt! En liten bild…

Christina
2006-11-29 23:00
0

Har du fler bilder? Roligt examensarbete - var det som grafisk designer eller direkt trädgårdsrelaterat?

Scilla
2006-11-29 23:42
0

Det var som trädgårdsmästare. Parallellt med den utbildningen gick jag som elev i en blomsteraffär och där gjorde jag även min praktik. Examensarbetet fick därför bli om snittblommor.

Här är förra årets höstkrans. I år blev ingen :(

Scilla
2006-11-29 23:43
0

Bild från jobbet…

Anneli_G
2006-11-30 00:08
0

Å vilka härliga bilder!! Blommor är så kul… ett annat litet tips så här i jultider är att använda julstjärnan "Jester" som snittblomma… jätte vackert!! Tyvärr har jag ingen bild…=(

//Anneli

Scilla
2006-11-30 00:18
0

Amaryllis och hyacinter på snitt tycker jag är underbara!

Christina
2006-11-30 18:06
0

Roligt att det finns så många underbart duktiga och kompetenta personer som generöst delar med sig av sin kunskap. Tack för det!