St:Paula
hjälp! Varför blir bladen på paulorna vita!? (4 st i 2 olika fönster)
De ser friska och stadiga ut. Blommar för fullt. Precis som klorofyllet sugs från de yttre största bladen till bladen i mitten.
Inte vita som att de fått brännskador? Saintpaulia tål inte stark sol. Och du har inte vattnat på bladen? Då kan det bli vita fläckar.
Näringsbrist syns först i de yttre bladen som blir bleka. Men du får gärna fota. Det är lite svårt att veta hur du menar.

Min mobil e sönder o på lagning
Så jag kan inte fota nåt på 2-4 veckor.
Men det är nog inte sol el vattenskador. Hälften av alla bladen har blivit vita. de innersta är helgröna (o yttre är helvita)
De står i fönstret på skuggsidan med lite kvällssol, och har gjort i sex år..
När planterade du om senast då? Tänker på om det kanske är näringsbrist, näringen i krukan tar ju slut.

En månad sen… Efter Åsas recept… Så det borde inte vara det heller, de blommar ju väldigt allihop

Ska det normalt vara brokiga blad på plantan ? Då kan det uppstå så att brokigheten upphör och en del blad blir vita och andra helt gröna. Jag har inte sett det på usambaraviol (det gamla svenska namnet) men inte ovanligt på pelargoner
#4 Nej, då kan det ju inte vara näringsbrist. Vad är Åsas recept??
#5 Ja, det kan hända. men de nya bladen kommer ju i mitten och plantan brukar då bli succesivt mer vit från mitten och utåt, inte tvärt om.

Om det är brokbladiga plantor så kan det plötsligt uppkomma helt vita blad och de förblir vita hela tiden. Ibland kan hela plantan få klorofyllfria blad och då dör den efter ett tag.

Ingen sort med brokiga blad. 4 st olika paulor i 2 olika rum
Mina fick vita blad när de stod i direkt solljus. De ska stå ljust, men inte direkt solljus. Vattning ska alltid ske på fatet! 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se