Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 3311 ggr
Maria
0

Besvikelsens blomma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tidigare skrivit om min blå pelargon som jag köpt och väntat på.

Här kommer bild och inte är den blå inte…Förvånad

Men den är vacker ändå så rubriken är inte riktigt sann…

/Maria

Branneli
0

Men….Skrikandes…vilken besvikelse…Obestämd…..

Bjornen
0

Nog finns det sorter som är mera blå men ändå bara lila.

pyret56
0

Har råkat ut för samma sak, väntade mej blå blommor men det vart mer lila-rosa ganska oansenliga.

MdM-Cernita
0

Ja tur i besvikelsen är att den snygg iaf.

inisklo
0

Obestämd..jag väntade också med spännig,att få se blå pelargon,men söt liten blomma blev det allafall..

Kanse du lyckas med blå nästa gång.Glad

Bjornen
0

Någon blå plargon finns inte om de inte bliviit infärgade på konstgjord väg. Engelsk pelargon har sorter som är mera blålila men inte blå.

Branneli
0

Är det som med hortensia, att jorden spelar roll ? Det kanske går att tillsätta något basiskt….Obestämd

Bjornen
0

Ph-värdet har ingen större betydelse för blomfärgen. Möjligen kan man vattnas dem med blå karamellfärg för att färga dem på konstgjord väg.

Branneli
0

Men visst har jag läst om ett "medel" som man kan hälla i jorden om man vill behålla den blå färgen hos hortensia, när jorden går åt det sura hållet…….eller….

Maria
0

#9 Det har jag också hört…

/Maria

Bjornen
0

Det gäller hortensia och inte pelargon. Hos hortensian styrs blomfärgen delvis av pH-värdet i jorden.

Branneli
0

Ok, pelargonens färg styrs alltså inte av jordens ph-värde?

Nyfikenheten är jag ju ……Tungan ute

Gäller detta endast särskilda växter??

Bjornen
0

Jag vill inte utesluta att Ph-värdet har någon lite betydelse för blomfärgen på pelargon, men i så fall myckt litet. Det förekommer många teorier om annorlunda blomfärg genom jordens påverkan med olika mineralämnen och pH-värden men detta är mycket överdrivit och feltolkningar.

Alla olika växtbetingelser påverkar växten men förändring av blomfärgen märkbart är det bara ett fåtal arter som gör. Jag tror att det i så fall är större chans/risk att de blir mer eller mindre mutationsbenägna. En del kemiska ämnen ökar mutationsbenägenheten t.ex. colchisin från tidlösan som man använde flitigt i växtförädlingen för drygt hundra år sedan.

Branneli
0

Tack, då har jag lärt mig något nytt denna dag !!

Spännande Glad