Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 8304 ggr
golden-angel
0

odla i sand

Jag tänkte bara höra om det är någon som  har någon erfarenhet av att odla i sand.

Tips? Bilder?

Jag är jättesugen på att pröva.

//Helene

Bjornen
0

Vissa växter är lämpliga att odla i sand medan andra som normalt lever i tyngre och näringsrika jordar bör man undvika sandodling. Det motsvsarar nästan att odla tomater i gullfiber med nöäringslösning. Man ska försöka sträva efter att växterna planteras så nära deras naturliga förutsättningarna.

Isatis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köksväxter i sand.

Isatis
0

Kardon i sand.

Isatis
0

Kryddor i sand.

Isatis
0

Ännu mer sandodling, odlar allt, från Rosor till grönsaker, i sand med klipp. Efter 20 år lever de flesta växterna i trädgården bland annat för att dräneringen är så bra.

Isatis
0

Som du ser är sand och gräsklipp en bra kombination.

Isatis
0

Odlad i sand, klipp på försommaren.

ikna
0

Isatis Nu blir jag nyfiken! Vilken odling!

Vad är det för sand du använder? Eller är det sandjord? Använder du bara gräsklipp som gödning? Många frågor av nyfikenhet Flört

Isatis
0

Stenmjöl 0 -8 mm och gräsklipp. På våren kan det hända att inte klippet räcker till att täcka allt på en och samma gång. Då får de växter som måste vänta på klipp en svag dos uppslammad hönsgödsel. Använder aldrig konstgödsel eller några kemiska bekämpningsmedel.

Isatis
0

Sök på Google efter Nils Åkerstedt och sandodling. Det är han som inspirerade oss till vår odling i sand och grönmassa. Tidigare odlade vi i jord och hade svårighet att få växterna att övervintra. Bor på småländska höglandet där det ofta är svår barfrost men sandodlingen räddar mycket.

Tilda-T
0

Här är en till som har odlat i sand /matjord i lådor i alla år och bara täckt med gräsklipp och det växer så det knakar.

Jag odlar allt i lådor med gräsklipp som enda gödning och det växer bättre och bättre för varje år.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

golden-angel
0

Åh vad glad jag blir för alla svar och bilder.

Går det med vilken sand som helst? Eller måste man ha särskild?

Isatis
0

Vad roligt att vi är fler som odlar i sand med gräsklipp, Tilda-T. Visst är det fantastiskt med all växtkraft?

ikna
0

Drar inte stenmjöl till sig myror?

Isatis
0

14 Det har jag inte märkt. Grästäcket, som är ett måste, bevarar fukten i sanden och då trivs inga myror.

Halvdansken
0

Stenmjöl är intressant, var får du det ifrån, och är det skillnad på vilken typ av sten det är?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

snn04005
0
Isatis
0

16.

Vi tar hem 10-12 ton stenmjöl per gång från närmaste grusleverantör. I vårt område är berggrunden sur men det har inte inverkat negativt på växtligheten, vad vi kan se. Sanden är neutral så man kan odla kalkälskande och kalkskyende växter, sida vid sida. Helst ska gruslagret vara 30-50 cm djupt men vi har prövat med betydligt grundare sanddjup, 15-20 cm, det har fungerat bra.

Näringen kommer från grönmassan. Ibland gör vi något eller några års uppehåll med grästäckningen. Jag odlar mycket kryddväxter som inte blir bra av alltför mycket kväve.

Halvdansken
0

Men stenmjöl är ju inte samma sak som sand.

Det har gjorts en del experiment med stenmjöl, och man får tydeligen väldigt fina resultat av det. Läste att det på många håll saknas mineraler i jordarna. Därför jag undrade om det är skillnad.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Isatis
0

I Sverige har vi borrmjöl som samlas upp vid bergborrsmaskiner. Filler är ett mycket finkornigt mjöl, biprodukt vid asfaltstillverkning. Det är kan köpas i lösvikt i täta säckar.

Stenmjöl kallar stenkrossverken en produkt med kornstorlek 0-4 mm. Det är lätthanterligt, men på grund av mängden grövre korn måste doseringen ökas. Fördelarna med detta stenmjöl är: låga kostnader, det innehåller en mängd spårämnen, förluster genom urlakning är minimal, inga föroreningar, gott om råmaterial. Vi använder oss av kross som innehåller en mängd stenmjöl.