Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5012 ggr
Diana61
2009-02-17 14:10
0

Gullregn

Finns det någon här som har vanliga gullregn (ej aplin varianten) i zon 4?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
2009-02-17 15:07
0

Jag har ett mindre exemplar i zon 6, det har dock inte blommat än efter misshandel av rådjur. På sjukhusområdet i Säter (zon 4) finns ett stort exemplar. Inte ovanlig runt Falun (zon 5). Jag har också sett gamla exemplar på ödegårdar i Gästrikland (zon 5)

Diana61
2009-02-18 00:08
0

Och de är alla inga alp varianter ?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

rifla
2009-02-18 08:29
0

vi har vid mitt förra hus och det växte och blommade. så fruktansvärt vackert…

Bjornen
2009-02-18 09:41
0

Jag kan inte säkert säga om alla är Laburnum anagyroides eller Laburnum alpinum. Däremot vet jag att de sterila eller nästan sterila sorterna (bl.a. Vossi) är känsligare och de har jag även planterat själv med dåligt resultat. Sydgullregn är mera ovanlig i handeln så jag föreslår att du skaffar alpgullregn eftersom skillnaden mellan dem är inte så stor.

Diana61
2009-02-18 23:52
0

Saken är den att jag vill ha ett STORT gullregns träd som blommar så det knakar och inte en liten "buske". Men fungerar bara de mindre (alpgullregn) så får det bli en sådan.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
2009-02-19 08:16
0

Enklast skiljer man de två arterna av gullregn genom att L- alpinum har hårlösa baljor medan L. anagryoides har håriga baljor. Kanhända den sydlliga gullrenet blir lite bredare och yvigare träd men höjden är ungefär det samma mellan arterna. Alpgullregnet har ofta lite längre blomklasar. Bladfärgen skiljer också lite mellan arterna. Skillnaden på storlek beror till största delen på klimatet och inte art.

Grodan77
2009-06-03 01:36
0

Jag har ett stort gullregn, snart i höjd med huset…nu tror jag att det kanske tyvärr måste ned innan vinden hinner lägga det på huset…det finns gamla skador på det o barken ser inte frisk ut på sina ställen…tänkte ta kort men kameran lade av….ska sätta in bild senare…tycker att mitt gullregn oxå blommar senare än andra jag ser, kan detta bero på att set är "svagt" beroende på skador eller stora tar längre tid innan det blommar?? Hur ska jag se om det faktiskt är så dåligt att det måste ned???