Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4191 ggr
corallen
0

Tips om olika blommor

Jag behöver tips på olika blommor och andra rabattväxter som står ut med litet extra vind i soligt läge.
Tulpaner, påskliljor och pingstliljor fungerar inte och pelargonerna trivs bäst där det är mer vindstilla, riddarsporre och några växter till fungerar dock bra, men jag vill gärna ha fler relativt vindtåliga växter.

Vad kräver Dahlian för jord och läge?

Jag fortsätter i samma tråd.
Är gerbera mestadels inomhus eller utomhusväxt? Har haft ett par stycken inomhus vintertid och de har inte klarat sig alltför länge. Tips om skötselråd för gerbera tas gärna emot.

Många frågor, hoppas att någon här har tid att svara.

Bjornen
0

Dahlia vill ha lite tyngre och kraftigare jord i ganska soligt läge,

Gerbera kan fungera utomhus vid riktigt varmt väder men är en lite svårskött krukväxt. Det är noga med lagom vattning annars brukar de lätt angripas av mögelsvampar.

Aristarcos
0

Mina dahlior växer så det knakar varje år, har haft dem både soligt, skuggigt i mycket lerhaltig jord med viss inblandning av vanlig planteringsjord och de har mått toppen, har bara misslyckats när jag sått dem i planteringsjord i kruka det gick inte, men det gjorde inget då de ynglar av sig så vida pass hela tiden ändå ;) Varje höst får jag bara mer och mer och vet snart inte vad jag ska göra med alla knölar Skrattande

Mina dahlior har stått väldigt utsatt utan mycket vindskydd på plats med mycket vind..

corallen
1

Nu har jag inhandlat några Dahlior och ska plantera dom i lite tyngre jord än tidigare.

Har även köpt petunior som ska planteras idag, några tips för dom?, hade också varit bra.

[Asta]
0

#2 - jag har också inhandlat en massa dahlior i år och arrangerat en dahliarabatt. Menar du att det kommer sidoknölar? Är det så de sprider sig?

Aristarcos
0

#2 dom förökar sig jätte mycket, iallafall mina =) Har stora dahlior som blir ca 1-1.20 m höga skulle jag tippa, ganska mörkt röda och de förökar sig med nya knölar ! Första året hade jag knappt en korg, nu iår var det 2 lika stora korgar proppfulla

Aristarcos
0

Glömde säga att jag haft dem i ca 4 år ;)