kopparhäggsmispel
hejsan
jag planterade 2st kopparhäggsmisplar förra året.
dom verkar trivas jättebra här, dom har vuxit ordentligt och mår bra.
är det nån här som vet hur jag ska sköta dom? ska man beskära? när? hur?
när kommer bären? nån som vet?
andra tips på hur man sköter detta träd? jag gillar att ha saker som inte alla andra har, jag känner iallafall ingen annan som har sådana..
jag gillar att testa nya saker o så men jag har liiite problem med mitt tålamod.. :P vill ju ha bär på dom NUU!! :P men men.. den som väntar på nåt gott…
:S nu blev jag osäker på om det heter kopparhäggsmispel…
asså den som jag köpte plantan av kallade det för chokladpralinsbuske/träd o det ska bli ätliga bär på den…
kanske e ute o cycklar med kopparhäggsmispel.. :S
Hej!
Det är viktigt att man vet det vetenskapliga namnet när man köper en planta. Du verkar ha fått något som är sålt under ett fantasinamn. Min gissning är att du fått ett surkörsbär som heter Chokoladnaja. Rysk, bra sort. Titta i boken Trädgårdens bär av Leif Blomqvist. Det är den bästa bärboken på svenska.
Kommer du till norra Skåne så ska du besöka Denningarums Gård. Där kan du hitta en stor samling av ätliga frukter och bär. Många är än så länge ganska okända i Sverige.
MVH
Jan Lindgren
ahaa :) tack för svaret!
jag är säker på att det hette nåt med mispel… och bären skulle påminna om choklad i smaken…
jaja.. jag får väl se vad det blir av den. googlade på kopparhäggmispel och fick fram lite olika skötselråd så jag vet inte vad man ska gå efter…
en menade att man inte ska beskära förrän plantan är gammal.. så jag låter den ´väl växa som den vill.. o så får vi se om det blir några praliner på det.. :P

Kopparhäggmispel (Amelanchier laevis) blommar liksom de andra häggmisplarna strax efter häggen och får blåsvarta goda bär. Häggmispel tycker jag iinte ska beskäras utan de bör vara friväxande buskar. Kopparhäggmispel blir så höga som en del andra och de nya skotten har koppsrfärgade blad.
Fåglarna är mycket kvicka på bären så om man vill äta dem så får man ha bråttom. Inte nämnvärt användbar som hushållsbär utan bara som att äta direkt på busken. Häggmispel har inga stora krav men gillar soligt och inte för blött läge.
Hej!
Jag har svårt att tycka att några amelanchier smakar choklad. Många sorter är mycket goda och användbara i hushållet. I Kanada odlas hundratals hektar med Amelanchier alnifolia. Tyvärr är de bra sorterna svåra att få tag i i Sverige. Martin anses vara en av de bättre till färskonsumtion och Northline till sylt och saft. De är lite svåra att föröka men jag håller på och testar några idéer. Jag får se hur det går. Jag försökte köpa ett par tusen plantor från Kanada men de vågade inte leverera. De trodde inte det var tillåtet i Sverige. Titta i boken Trädgårdens Bär så kan du se bra bilder.
Det skulle också kunna vara äkta mispel. Mespilus germanica. Jag har ännu inte fått någon frukt på mina plantor så jag vet inte hur de smakar. Det är nästan omöjligt att få tag på bra sorter i Sverige men det finns i Tyskland och England. Jag testar några sorter.
MVH
Jan Lindgren
jag har kollat nu, och det som det står på plantan är kopparhäggsmispel…
men.. det se ut som vanliga körsbärsblad.. typ.. dom är mäst gröna men några skiftar en aning i kopparfärg…
men om äkta mispel är svår att få tag på så är det nog inte den.. :S jag tror inte jag gav så många tior för dom buskarna som jag har o jag ansträngde mig inte alls föratt få tag på den..
tack för alla era svar =) det är guld att det finns kunniga personer här att rådfråga, jag själv är ju inte så insatt i detta med trädgård…

Häggmispel förökas nästan bara med frö kommersiellt, åtminstone i Sverige. Bärhäggmispel (Amelanchier alnifolia) finns tillgänglig i Sverige och de odlas i Sverige med frökälla Alvdal. Kopparhäggmispel säljs både som rotäkta och ympade men rotäkta är avsevärt bättre. Ett stort problem att använda häggmispel är att fåglarna äter dem mycket tidigt och de som ev. blir kvar måste skördas snabbt då bären torkar ihop. Häggmispel har odlats länge i Sverige och man möter dem mest med namnet mullbär under 1700-talet och tidiga 1800-talet (åtminstone norrut).
Björnen- vet du hur lång tid det tar innan en planta blommar?
satte dom som sagt förra året.. då va dom inte större än ca 3dec.. nu är dom i brösthöjd med mig o jag är 176cm lång.. så dom har växt väldigt fort tycker jag.
jag får se till o försöka skydda bären sen om dom kommer i framtiden, så inte fåglarna tar dom.. =)

Häggmispel blommar ganska tidigt och det brukar visa sig blommor vid storlek mellan ½-1 meter men kopparhäggmispel tar lite längre tid på sig. Om de växer mycket kraftigt kan blomningen bli lidande. Blomknopparna anläggs året före blomningen.