Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: rabatterperennerannueller
Läst 5331 ggr
Aristarcos
0

Dela riddarsporre ?

Kan man dela en större planta av riddarsporre ?

Bjornen
1

Ja och bäst riktigt tidigt på våren eller efter blomningen. Äldre sorter som kunde bli riktigt gamla bör delas med jämna mellanrum eftersom de blir tomma i mitten. Modernare sorter brukar inte bli så gamla så fenomennet uppstår.

Aristarcos
0

Jag har nog inte en gammal sort, men tänkte att det skulle vara trevligt att kanske ha på flera ställen i rabatten ;) Men själv dör riddarsporren efter ett tag då eller hur menar du ?

Bjornen
1

Moderna sorter får väl anses ha en livslängd på 5-10 år medan de gamla sorterna hade livslängder på 50-100 år. Gamla sorter finns tyvärr inte i handeln utan det är olika Galahad-hybrider som kom på 50-talet.

Aristarcos
1

#3 oj då, då kan jag nog inte räkna så många år till då =( har haft den i ca 4 år..knappt lönt att dela den då..

Bjornen
0

Ibland lever de längre än 10 år men de är inte så starka som äldre sorter. Kanhända att en delning förlänger livet ?

Branneli
1

Min erfarenhet är att de får lite mer "liv" och blir fräschare av en delning !! Ökar i mängd & växlighet.

Lycka till !!

Aristarcos
0

#6 ok, då är det lönt ändå, är det bäst att dela nästa vår än efter blomningen i år då ? Vilket mår den bäst av ?