Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5355 ggr
bredano
0

Hur tätt kan basilika stå?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Här är basilika som jag har sått, ska de planteras om i en varsin kruka eller kan de växa sådär?

Tack på förhand!

bredano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till bild

MdM-Cernita
0

Nä jag räknade till 5 plantor ge dem en större kruka att stå i tillsammans blir snyggt och funkar bra.

bredano
0

fyra plantor är det ! Okej vad bra, slipper jag hålla på o krångla med att ta isär deras rötter om de får stå kvar tillsammans Glad

aggeelin
0

Jag var på basilkikakurs och lärde mig att det var bra att ha ett skott i varje kruka. Plantan får växa och toppas, växa och toppas, basilikan kan bli till en buske på minst en halvmeter, skörda går det att göra två till tre gånger på en säsong Skrattande - det var ett intressant kurstillfälle och så lagade vi mat med basilika i, mums!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

MdM-Cernita
0

Jag har fyra plantor i varje kruka, har lite olika sorter småbladiga klot ruffels och den storbladiga. Tycker det låter lite att skörda 2-3ggr/säsång jag nyper hela tiden av toppskotten så de förgrenar sej har redan nypt av till en kryddburk.

Basilika är den godaste av alla örter tycker jag, på vårvintern brukar jag köpa sån basilika som finns i mataffärerna äta hälften och resten delar jag vid rötterna och sättir i ny kruka gör att man får stora fina plantor billigt och tidigt på säsongen.

Gerbilflicka
0

Odlar kanelbasilika… Har 4 i en stor kruka. De "buskade" sig inte forran de fick ordentligt med plats. Tar av nagra blad vid behov och den kompenserar sa fint sa. Glad

MdM-Cernita
0

Kanelbasilika låter underbart har inte hört talas om den.

aggeelin
0

#5 Jag var hos en som gör t ex basilika-salt och skördar mycket på en gång. Hon toppar hela tiden plantan så att den växer sig stor (öca 70 cm), sen skördar hon hela plantan och låter den växa till sig igen. PÅ så sätt får hon mycket basilika när hon skördar.

bredano
0

skördar hela plantan? Tar hon bort alla dess blad då och den fortsätter växa? Förvånad

Gerbilflicka
0

#7 Den ar toppen, mycket battre an vanlig basilika om du fragar mig. Smaken ar mildare och sotare med doft och smak av kanel. Perfekt till bade efterratter, i sallader och matlagning.

ikna
0

#5 Jag övervintrar min i fönstret och den kommer igång jättetidigt på våren. Sen är det också enkelt att ta ett toppskott, sätta ner i en kruka med jord och den rotar sig på 3-5 dagar. På det viset får man snabbt några plantor.

aggeelin
0

#9 Ja, den växer om pånytt, hon toppar och låter den bli stor, skördar och låter den växa upp på nytt

aggeelin
0

Det finns förresten många sorters basilika, citron bla - måste kolla med min bror Krav-odlaren vad andra heter…

bredano
0

Okej, men vad tycker ni då? Jag har hört att de inte gillar att omplanteras, ska jag plantera om dem en och en så de kan bli större men då kanske rötterna störs mer eller alla ihop?

MdM-Cernita
0

Prova vetja, det är nog sant att de blir lite griniga i omplanteringen, men det kanske kompenserar sej senare. Jag planterade om köpebasilikan och det gick bra.

Minns att jag övervintrade nån planta för länge sedan, det var lite bökigt på hösten för den ville bara blomma, så det blev inte så mycket blad, men det var den småbladiga sorten som var vanlig förr.