Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2699 ggr
[iovis]
0

Syrenerna blommar inte

Vad göra? Snälla hjälp.

För två år sedan (detta blir tredje sommaren) så flyttade jag 5 syrener som fanns på tomten jag precis köpt. De hade inte blivit omhändertagna, det syntes ( huset är 5 år gammalt så de hade varit planterade i två år bara). De är taniga, blommar inte, ( jo en av dem får en blomma) och det är få rotskott. Ja de ser nästan ut som innan jag flyttade dem, nåja, lite har de tagit sig men jag har fått för mig att syrener växer ganska snabbt.

Ska jag ge dem en chans att komma igen denna sommar och sen ta bort dem alternativt kapa ner dem? Eller finns det inget hopp och de kan grävas upp redan nu så jag kan sätta annat där?

helisa
0

det kan faktiskt dröja några år innan dom går i blom, jag har oxå flyttat både stora och små plantor och upptäckt att vissa hämtar sig fort och blommar ett eller högst två år effter flytt, medans vissa tar längre tid på sig, har några som är inne på fjärde sommaren nu och dom blommar nog inte i år heller, men dom är gröna o fina o sätter nya rotskott så dom får vara kvar.

Bjornen
0

Syren är oftast tröga att etablera och om de planterats som barrotade plantor får man räkna med flera års etableringsfas och kanske ännu längre vid vårplantering. Höstplantering av barrotade plantor etablerar sig snabbare. Syren blommar bara på äldre grenar (minst 2--3 åriga) och blomknoppen bildas på hösten före blomningen och efter föregående års förhållanden. Du kan nog räkna med uppemot 5 års tid för anpassning efter sommarplantering. Även krukodlade plantor tar tid på sig att etablera sig ordentligt men de kan blomma mycket tidigare.

[iovis]
0

Tack! Det känns jätteskönt med de svaren. Idag var jag ute efter jobbet och handklippte gräset runt dem (maken kom med motorgräslipparen sedan) och såg en hel del rotskott men att de mådde rätt bra egentligen. Däremot hade de flesta små nya bladen hunnit gulna, det har väl varit för torrt här… Och som sagt inga blommor. Men vi ger dem ett år till.