Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 7877 ggr
Maria
1

Blå pelargon

Jag har inhandlat en blå Pelargon som för första gången är på väg att blomma med två knoppar.

I går kväll varnade man för stormstyrka över västkusten och jag satte mina krukor i säkerhet. Trodde jag…

Just den blå pelargonen hade vält och den ena sidan med knopp hade gått avGråter

Visst är perlagoner tåliga men det är så typiskt att just den…

/Maria

Branneli
0

En blå pelargon? Nu skojar du? Hur ? Varför?

Är min första reaktion….Detta behöver smältas in !! Obestämd

Maria
0

#1 Den är inhandlad som stickling från Odla.nu. Det återstår bara att se om den blir blåFlört

/Maria

Joline
0

# 0  -När det kommer nya knoppar kaaan vi väl få se bilder th_photosmile

Jag köpte en blå förra året. Vid köpet var den blommorna ljuvt  ljusblå. Sen ändrades de sakteliga till syrenlila.

MdM-Cernita
0

Har aldrig sett eller ens hört talas om blå pelargonier vore roligt att se bilder.

Maria
0

Javisst ska jag ta bilder.

Förra året hade jag en gul pelargon men det var så blekgul att den såg vit ut från håll. Den överlevde inte vintern tyvärr.

/Maria

Bjornen
0

De lite särskilda pelargonerna ska stå ljust i fönstret under vinter och inte ställas undan som zonalpelargoner.

Den gula pelargonen är Vanillia.

Någon blå pelargon finns inte men ljust lila blå och mörkt lilablå finns.

Maria
0

#6 Då får vi se om denna är ljus eller mörk dåFlört

Ja, Vanillia hette den gula.

/Maria

aggeelin
0

Å - vill jättegärna se bilder Skrattande jag gillar pelargoner och tycker det låter spännande med blå färg!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

MdM-Cernita
0

Vad menar du med särskilda pellisar, mina har alltid övervintrat svalt och ljust och det har gått bra tills i år när de frös ihjäl under ett strömavbrott.

Vore kul med råd om bästa vinterförvaringen. När jag var liten så stod de nere i matkällaren och det gick väl ganska bra men inte vet jag vad det var för sorter, tror inte att det fanns så många då.

helisa
0

Jag vinter förvarar mina i matkällaren, men den är inte kall direkt, men mamma förvarar sina i sin betydligt kallare matkällare, mörkt och svalt från sep/okt till i slutet av januari. Hon gör lika med alla sina pellargonier

Maria
0

Pelargoner som Mårbacka och andra vanliga sorter har jag inte haft några problem med att övervintra men den gula och några Engelska Pelargoner har dött, likaså några lite annorlunda doftpelargoner.

Jag får kanske vara lite snällare mot dem kommande vinter och inte låta dem stå för mörkt och kallt.

/Maria

Bjornen
0

De du köper för 20-30 kronor styck kan övervintras utan problem med vintervila. Övriga dyrare (inkl. Mårbacka, doftpelargoner, engelsk pelargon mfl.) ska stå i fönstret för säkrast övervintring och skötas som vanlig krukväxt men trivs bäst i lite svalare temperatur under vintern (men frostfritt förstås).

Thea
0

Blå? Förvånad 

Bilder (eller länk till bild) känns nästan som ett "krav". Flört Blir extremt sugen på att se hur den ser ut!

Jag "övervintrar" alla mina pelargoner inne som vanliga krukväxter. De som stått ute planteras ner till en mindre kruka alt att jag tar ett par sticklingar innan pelargonerna måste tas in och sen kastar jag moderplantan. Då får jag också per automatik en föryngring av mitt bestånd.

För de riktigt pelarogon frälsta som semestrar på Gotland i sommar kan jag VARM rekommendera Sutarve Handelsträdgård. Hon är en inbiten samlare och har mängder av vackra pelargoner, både som utställnings exemplar och till försäljning. Men räkna med att komma därifrån med fler plantor än planerat. Det är SVÅRT att välja! Flört

H. Thea en inbiten pelargonälskare och "samlare"

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

anki1
0

Jag har alla mina pellisar i fönstret över vintern. de får en skvätt vatten varje gång jag vattnar. Jag har bara en "namnsort" och det är rosa anna, väldigt söt rosa.  Den är ingen Zonalpelargon utan har jämt gröna blad.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
0

Alla pelargoner kan övervintras i fönster som vanliga krukväxter och gärna lite svalare än rumstemperatur men inte nödvändigt. Lte felktigt brukar man även räkna en del helt grönbladiga som zonalpelargon. Källarövervintring gäller bara vanliga som oftast är namnlösa. Är man det minsta osäker så övervintrar alla på fönsterbrädan. Om de blir långa eller fula kan man ju alltid förnya dem med sticklingar på våren. Undvik förökning på hösten då det misslyckas mycket lättare än vårvinter-vinter.

Thea
0

#15: Jag vet att förökning är svårare på hösten och att det inte rekommenderas. Men jag lyckas oftare än jag misslyckas (vilket är ruskigt sällan), så jag fortsätter med det hos mig. Flört

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se