Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 2316 ggr
Christina
0

Nyttiga djur i trädgården

Jag klagar högt ibland över alla djur i min trädgård. Älgar, rådjur, dovhjortar, vildsvin, bladlöss, sniglar m m m m

Men det finns nyttiga djur också - väl? Säg några.

Maja
0

Ja, usch.. Det är en del.. ;) Vaknade upp en dag förra vintern och får se ett rådjur stå ute i snön och äta äpplen som fortfarande hängde kvar på träden.. ;) Gulligt!! På vintern gör det inte så mycket.. :)

Men det finns ju bra djur också:

Daggmaskar - Hjäler till att ge oss en mineralrik jord!!
Nyckelpigor - Äter bladlöss!! :)

Christina
0

Huggormar har jag också - men de äter en och annan sork - så jag slår inte ihjäl dem. Snok och mängder av grodor har jag förstås eftersom jag bor vid en insjö. Definitivt nyttiga.

Christina
0

Fladdermusen lär äta upp till 7000 myggor på en natt.

OlleA
0

De jag först kommer att tänka på är alla fåglar som äter skadliga insekter och andra kryp. Till exempel koltrastarna som till och med tar små mördarsniglar!

Olle

AnnaO
0

Alla djur har väl någon uppgift i det ekologiska systemet. (Har man ju fått lära sig i alla fall.) Vi behöver insekter för att pollinera fruktträd och bärbuskar. Småfåglar, grodor, fladdermöss och andra insektsätare behövs för att det inte skall bli för mycket insekter. Och småfåglarna vill vi ju gärna ha i trädgården.

De större djuren funkar ju inte så bra i våra trädgårdar, men visst är rådjur, hjortar och älgar vackra att se på. Och jag tror att de hjälper oss att förstå att vi fortfarande är en del av naturen, och att vi inte helt har tagit herraväldet över allting omkring oss.

Sukram
0

Blomflugor- larverna av vissa arter massakrerar bladlöss och de vuxna flugorna pollinerar växter.

Skalbaggar- nedbrytare, pollinatörer, skadedjursbekämpare som  jordlöpare vilka kan bekämpar mördarsniglar. 

Fjärilar- för att de är vackra!

Igelkottar- håller oxå efter otrevliga smådjur.

Diana61
0

Igelkottarna som käkar sniglar :-)

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Varje år hoppas jag på igelkottar, men har inte sett några på vår ö på många år. Vore roligare om någon tog sig för att implantera dem istället för dovhjort och vildsvin, som våra flitiga jägare lockat hit.