Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 8739 ggr
bredano
3

Ljusare fläckar på bladen!

Om en tomat planta har fläckar på bladen där det är som om den gröna färgen försvunnit, det är lite ljustgrönt, vad beror det på då?

Grodan77
1

Har du kanske satt ut den lite hastigt o inte vant den vid solljuset sakta…isåfall är det solskada…men om den inte är pytteliten o klen brukar det komma nya fina färska blad som tål sol!!

bredano
0

Ja men då kan det vara solen, de har flyttat från ena balkongen till den andra, den de är i nu är i stark sol hela dagen.
Så jag har inte satt ut den, den är fortfarande innanför fönster, men dock med mer sol än den är van vid.

Borde jag ta in den eller ska jag låta den härdas o cänta på nya blad? De andra bladen lever ju och så, började bara undra om de behövde mer näring eller så nu när jag upptäckte att många hade ljusare fläckar!

Bjornen
0

Sannolikt näringsbristmen kan också vara tobaksmosaikvirus som kan smitta från tobak och tobaksrrökning i närheten av plantorna.

Maria
1

Jag har märkt detta både på mina tomater och vissa pelargoner och jag trodde att det kanske har berott på de något kyliga nätterna. Jag skolade inte "ut" dem utan satte bara ut plantorna från en dag till en annan.

Däremot kommer det nya fina blad på alla plantor nu.

/Maria

MdM-Cernita
0

Det är just vad som händer när man inte skolar ut bladen får prickar eller torkar bort ocg sedan kommer det nya och fina, plantan har kanske förlorat lite i kraft, men ingen större skada skedd. Nästa gång kan du täcka med fiberduk som du lyfter av ibland, så håller de sej fina hela tiden.

Maria
1

#5 I år var det bara ren lathet som gjorde att jag chansade. Fiberduk var ingen dum idé…Glad

/Maria

[Asta]
0

Bladen på mina luktärtor fick vita kanter under avhärdningen.

Bjornen
0

De vitaktigheter som uppstår när man sätter ut plantor är solbränna för att de har utsätts för mycket skrap sol men kan också uppstå av blåst.

Maria
0

#8 OK, jag trodde det var kylan…

/Maria

bredano
0

#3 Då provar jag att tillsätta blomsternäring i vattnet nästa gång då  Glad

Ingen har rökt i närheten av plantorna vad jag vet i alla fall