Har ni kompost?
Få saker i trädgårdsvärlden gör mig så ledsen som när folk med trädgård inte har en kompost.
-Nä, det är så svårt, det luktar, vi kör det till tippen, kommunen hämtar… osv
Sen köper de dyr jord och jordförbättring på plantskolorna.
Vi har lite drygt 3 m3 kompost, och det kommer lika mycket till när vi får gång i hela trädgården, och jag förstår inte hur man klarar sig utan.
Har ni kompost? Om inte, varför det?
Vår är en vanlig trädgårdskompost, alltså en öppen, så vi kan inte slänga mat i den. Vi tillsätter heller inget, och jag brukar vända den efter ett år för att den ska bli rikigt mogen och fin.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Vi har 3 komposter. :) det är sånna där galler man kan köpa som är kompost vi har 3 st sånna men vi har inte fått riktigt fart i dem ännu det är bara 2 året vi har dem. När vi flyttade till huset hade de en stor kompost men presis intill uthusets yttervägg och jag ville inte ha den där så vi tog bort den. Men de var inte mycke jord vi kunde andvända där för det var massa annat där i som skulle ta allt för lång tid att multna ner så nu väntar man med späning att komposterna ska komma i gång ordetligt :)
Jag sköter om mina föräldrars kompost en sån där grön komposttunna med lock själv har jag precis monterat upp Lidls 30kr kompost som är mera åt det där gallerhållet men den består av en pressenning + lite metallstolpar så att det blir en fyrkant, komposten är öppen och ska främst användas till att fyllas med allt som trillar från bollpilen utanför min lägenhet (marklägenhet på landet), men det hamnar även sånt som kaffesump i den. Ska se hur bra den funkar 30kr hade jag råd att avvara till experimentet.
Gallervarianten tycker jag blir för luftig så komposten blir för torr och det blir ingen nedbrytning, gallervarianten är just nu rådjursstaket runt mina odlingsbänkar, det funkar de bättre som än som kompost.

Naturligtvis har jag kompost och det blir ett antal kubikmeter varje år. Det kan nästan bli flera kubikmeter under enstaka dagar.
Jag har kompost, både en i galler och en oisolerad i plast.
Det gick hur bra som helst första året jag hade komposten, men i år verkar det inte hända mycket alls tyvärr
Antagligen har jag utrotat för många sniglar hemma hos mig, för det var nog demsom jobbade mest i den där komposten.
Jag vill också skaffa en varmkompost, för det är ju så synd att slänga allt hushållsavfall i soptunnan när säkert hälften är komposterbart. Är det någon som har tips på varmkompost, som är bra? Jag har läst lite recensioner på några, men dessa handlar mest bara om hur snabb nedbrytningen är, men jag tycker att det är minst lika viktigt att den är lätt att tömma och har ett lock som är "låsbart" så att inte vinden drar med sig locket.

Har kompost för trädgårdsavfall. Hade en varmkompost för matrester förut men den är utbytt mot en avfallskvarn i slasken. Vi bytte pga av att vi fick "hyresgäster" i komposten ….Hade en skadedjurs säker kompost trodde vi men råttor gnagde sönder nertill på plasten på komposten och levde livets glada dagar där inne . Så att dom är skadedjurssäker ska man ta med en nypa salt…. Så länge vi inte hade "hyresgäster" i komposten fungerade den jättebra

Vi har 2 komposter. Båda är 2x2 m. Byggda av slipers.
Urgrävda någon meter ner i marken , samt upphöjd någon meter ovanför marken.

Hur länge brukar det ta innan det är färdigt att använda i rabatterna? Började kompostera trädgårdsavfall förra sommaren
Vi har 2 trädgårdskomposter (galler) och 2 hushållskomposter (varmkompost). Vi fyller i en av vardera under ett år och sedan får den vila ett år och då är det dags att tömma (på våren), sprida ut och sedan börja på nytt igen. Under tiden komposten vilar, brukar vi vända runt några gånger så allt blandas. Jag tycker det funkar ganska bra, förutom när vi har slängt i alltför mycket äggskal, det ska krossas, men vi missar det ibland och då tar det lång tid att förmultna.
VI har inte någon kompost. Anledningen? Tja där fanns inte någon när vi flyttade in i huset. Där finns ett hörn av trädgården som är ett "skräphörn" där vi kastar trädgårdsavfall. Det har vi tänkt göra om till en kompos någon gång. Man hinner inte allt bara.

Har en galler kompost o en fyrkant av lekablock…. tyvärr vill min sambo bara ha gräs i ena komposten (betongen) så det luktar pecka…
Vi är i startgroparna att bygga en "organiserad förmultning". Det ska bara finnas tid först som någon skrev.
I den är det tänkt att vi ska slänga allt vegetabiliskt avfall som blir vid trädgårdsarbete och i hushållet.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Vet inte om man kan kalla det kompost…men det är en stor hög med allt trädgårdsavfall (runt 2 meter hög) i kanten av tomten. Där får vi bra jord när vi behöver det.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Jag har 3 st kompost o slänger dit ALLT…det har blivit så bra jord..oi… oi… men dom har mognat nu ett par år..det är instängt,men många hål osv..i komuns papper har jag angivit,att det är mask kompost,men maskarna..var har dom tagit vägen???
är dom på väg till komun kontoret

Hmm, vi har vinbergssnäckor som stormtrivs i stacken/komposten. Kanske man kan kalla dom för mask också (biologen inom mig stryper mig för att jag kom med ett så urbota dumt förslag)
//Olle
Vi har inte kompost - det är svårt att övertala sambon - ska försöka igen! Vi har hämtning av kompostavfall och det skulle kunna innebära att vi kan ha en kompost ute där vi lägger sånt som inte är mat o dy. Dvs en kompromiss…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Jag har tre komposter, två vanliga och en maskkompost. Maskarna äter allt som kommer ur köket bara det inte är för mycket i taget. De älskar tårta och räkskal.
Jag lägger aldrig ut den vanliga komposten på jorden utan den hamnar i botten på mina högbäddar, väver så det knakar (har annars tung lerig fd sjöbotten på denna del av tomten)
För resten jag blandar sågspån med allt annat..kanse maskarna gillar inte de.?Men det har ej blivit så tort med sågspån utan luftig o bra.

Sågspån är bra, har inte tillgång till det så jag brukar köpa kutterspån i djuraffären.

#17 Kolla genom den här sidan om kompostmaskar
//Olle

Barrspån är inte bra i kompost om inte den har legat ett bra tag åller bl.a. terpener som skadar många organismer. Lövspån är däremot inget problem. Torv fungerar bra och använd helst den kalkade och gödslade för att inte få för lågt pH-värde.
Har ingen kompost eftersom vi bor i radhus med endast ca 100 kvadrat tomt. Däremot har vi kompostsystem där vi gemensamt samlar i kompostpåsar.
Tidigare hade vi varmkompost i sommarstugan och det var toppen. Den "åt upp" i princip allt…
/Maria

Tack för tipset om maskarna, det ställe som jag köpt från tidigare har lagt ner och jag har inte hittat nåt nytt på nätet. Köpemaskarna är mycket piggare än dem jag rotar fram under lövhögen.