Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: växthusuterumvinterträdgård
Läst 7553 ggr
Oskar
1

Åretruntväxter till inglasad balkong

Hej!

Har just skaffat en inglasad balkong. Undrar nu om ni kan tipsa om lite bra växter som kan stå där året runt? Balkongen har sol från ca 9-14. Den är inte superisolerad så är det kallt ute så kan det bli minusgrader.

mvh
Oskar

idalotta
0

en kompis till mig har en helt underbar nerium på sin balkong som doftar helt ljuvligt! olivträd är ett annat som trivs bra på en inglasad balkong..

Ida

Medarbetare på Florist

idalotta
0

beror ifs på hur många minus du tror det kan bli? =/

Ida

Medarbetare på Florist

Bjornen
0

Nerium ska inte utsättas för frost, men däremot tål olivträd några kallgrader.

bettin65
0

olivträd låter intressant kan man ha det i kruka

min inglasning håller ca 7-10  grader + från Vad det är för temperatur utomhus…..

idalotta
0

ja det kan du absolut ha!

Ida

Medarbetare på Florist

idalotta
0

Ida

Medarbetare på Florist

bettin65
0

Tack för tipset……….

bettin65
0

Nu har jag skaffat ett olivträd….. Hoppas det Blir fint och att jag kan övervintra den bra………

flaxss
0

Nerium om den är i vila tål en hel del frost. men säkrast är ju att ta in den innan frosten. Oliv tål i kruka ca -5c -8c och är härdigare än nerium.Oliv vill ha på vintern under +10c.

sedan beror det ju på zonen också vilka växter du kan ha på din inglasadebalkong om du också får frost. men dom flesta trädgårdsväxter som tål värme bra och som passar zonen kan du ju ha där ute.

på en frostfri balkong kan man ju ha väldigt mycket växter- exempel - citrus, passiflora, palmer, bägarranka, trillingblomma, jasmin, hibiskus, kaktusar, suckulenter m.m.

Maria
0

Jag har ett inglasat uterum på 6 kvadrat och det mesta har överlevt där. Det har varit 7 grader som kallast i vinter (annars har jag ett element vid behov).

Jag kan tänka mig att detta fungerar ung. som en inglasad balkong.

/Maria

Grodan77
0

På din balkong klarar sig de flesta växter som står ute där du bor. tänk bara på att vattna vattna vattna o gödsla på vår o sommar o att inte ha blött i krukan när vintern komer o att klä in krukorna i något varmt!!

Varför inte pröva rabarer??? gott o jättehäftiga blad!!

Bjornen
0

Rabarber behöver kyla på vintern.

Oskar
0

Tackar för alla tipsen!