Pelikanträd
Vårt pelikanträd klarade vintern och bladen började spira. Plötsligt blev alla bladen bruna och torra. (Antagligen frös den) det har inte hänt nåt mer på ca tre veckor…
-Är trädet dött då eller kan den komma igen?
(Salix integra, Hakuro nishiki)

Jag känner inte till namnet pelikanträd och jag tror ingen växt har det officiella svenska namnet. Översättning från annat språk ?
Eftersom jag inte vet vad det är är det svårt att svara. Latinskt namn ?
Vedartade växter som normalt är bladfällande har alla vilande knoppar som finns i beredskap att grönska istället. Även många städsegröna löv- träd eller busjkar har också normalt vilande knoppar. Ju varmare klimat växten är van vid desto mindre vilande knoppar. Många utländska arter har bara en omgång exttra knoppar medan våra svenska kan ha 3-4 omgångar i beredskap.
Vilande knoppar grönskar efter några veckor upptill en dryg månad senare. Min valnöt fryser varje vår och grönskar igen och någon gång har den frusit i bladen två gånger. Valnöt grönskar fort efter frost (1-2 veckor). Eken däremot tar mer än en månad innan ny grönska kommer efter frost.
Vänta och se. I värsta fall kan den låta bli att grönska i år men kan komma igen nästa år eller från roten.

Från en dansk plantskola
"Japansk hvidspættet pil. Lille busk med hvidbrogede blade. De unge skud er svagt rødlige. Plantes på et beskyttet voksested i sol i en almindelig ikke for tør havejord. Er modtagelig overfor svamp, dette bevirker at grenene bliver sorte og visner. Klip grenen næsten helt tilbage til stammen og den vil skyde ud igen."
Det kan alltså vara en svamp.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag såg inte det latinska namnet och på svenska är det eukalyptusvide. En namnsort finns med namnet Flamingo. Det är prydnnadsträd som normalt säljs som ettåriga utplanteringsväxter. Zonbeteckningen på den är knappt 1, så den borde vara död. Kanhända att de är ympade på någon annan Salix art och då kommer den troligen upp under sommaren från roten.

Det ska till ett stort unnder om den skulle ha överlevt vintern där du bor. Använd den som ettårig. Stammen grönskar med någon helt annan sälgart.