Gurkor
Jag håller på att odla gurkplantor 
Har precis satt ihop ett växthus, men än så länge växer de inne i små krukor. Jag upplever att gurkplantorna blir väldigt sköra skaft på. de är lite högre än 1 dm nu. Många av plantorna har redan dött och jag fattar inte varför 
det ser liksom ut som att stjälken på växten drar ihop sig mitt på och torkar ihop så att hela växten tillslut torkar ihop trots att jag vattnat?
Mina vattenmelonplantor blev likadana, jag har ingen aning om vad jag gör för fel.
behöver alla tips jag kan få! har endast odlat tomater tidigare så jag är en nybörjare men mycket intresserad av att lära mig mera 
vad är det för gurkor Du odlar?
den vanliga sorten gurka friland.
Jag odlar frilandsgurka typ västeråsgurka, små, och "vassa piggar" på. Har dom i växthuset. Vet inte så mycket annat än att dom inte vill ha drag, men vill ha gödning och vatten. kan vara känslig för stora temperaturskilnader som kan uppstå i ett växthus utan värme. På tidig vår har jag element med frostvakt i växthuset

Gurka har mycket känslig rothals och skadas rothalsen så förstörs ledningsbanorna och de dör. Lagom fuktighet. Aldrig för blött och aldrig för torrt. Jämn temperatur. Växthusgurka är allra känsligast (normal slanggurka). De olika frilandssorterna är tåligare och Västeråstyp minst känslig. Gurka kan ibland angripas av svampsjukdomar som skadar rothalsen.
Omplantering görs mycket försiktigt och lång avhärdningsperiod.
#4: Jag har exakt samma problem. Gurkfröna i blomkrukor gror mycket snabbt och rakar i höjden på några dagar. Stjälkarna blir så smala att de inte kan stå utan stöd. Till slut dör de. Jag har några plantor som jag har grävt ner i jorden så att bara bladen sticker upp. De verkar lev än så länge efter någon vecka.
Men får man bara växa till en tid så verkar de klara sig bra. Jag fick massor med stora gurkor förra året på bara två plantor.