Julros på sommaren
Jag har lite frö till julros som jag tänkte mig att så. Men jag undrar - hur ser julrosen ut på sommaren? När den blommat klart och bara finns där? Har ju lite betydelse för var man planterar den om frösådden skulle lyckas.

Julrosefrö bör stratifieras (frysas) och det har några år från frö till blommande planta. Julrosen är bara grön och samlar näring till nästa blomning. Det händer ibland att de kan bilda blommor även under sommaren. Några arter av julros är normalt sommarblommande. Vid väl etablerade plantor brukar det uppkomma fröplantor.
Aha, sommarblommande. Såg nämligen några julrosplantor på ett gardencenter i närheten och tänkte…har de drivit upp dem så att de blommar nu för att locka till försäljning….men de kanske var just sommarblommande sorten då.
Älskar julrosor men har ingen bra synlig plats för dem om de ska blomma på vintern. Synd om de står i skymundan så man inte ser dem ändå. Hade varit kul med en sommarblommande sort. Har du något namn på en sådan Björnen?
(ursäkta att jag kapade din tråd Asta)

Vanlig julros är lätt att driva till önskad blomningstid och spontant kan de blomma två gånger på året.
Det finns vad jag vet ingen sommarblommande sort av vanlig julros (Helleborus nigra) men någon av de mindre härdiga arterna är mera sommarblommande (senvår). Jag kommer inte på vilken art det gäller.
Jag inhandlade en julros för snart 4 år sedan som inte blommade. Förra året flyttade jag det till lite ljusare läge och döm om min förvåning när den har blommat så rikligt i år.
Första blomman slog ut i påskas. Ganska mörk lila. Jättevacker. Jag har tyvärr ingen bild.
/Maria
Japp - det stod på paketet att de ska stratifieras. Så det ska jag nog fixa, kylskåpet blir det så småningom.
Det låter som att de är gröna även på sommaren. Är det gröna fint? Det jag är ute efter är att om jag har dem på ett synlligt ställe pryder de sin plats även på sommaren eller blir de skräpiga och fula?
Min har alltid haft ett kraftigt, ganska mörkt bladverk året om. Så jag tycker den har varit OK även om den inte blommat.
Nu är jag ju inte så kunnig för det finns väl massa olika sorter förstås…
/Maria
Jag fick en julros i en julgrupp som jag planterade ut men den tog sig aldrig. Satte i och för sig ut den i januari, men vi har ju ingen direkt tjäle här nere vissa vintrar(söder om Göteborg) så jag tänkte att det kanske funkar…men det gjorde det inte som sagt. Den blev så skruttig inomhus efter ett tag, men hade det vart bättre att ändå ha den inne längre för att sen sätta ut den senare?
#7 Jag bor i Göteborg…
/Maria
#8 utanför Kungsbacka….

Ingen växt mår bra att komma innifrån och direkt till frostgrader och var ganska självklart att den skulle dö.
kanske det. Hur skulle jag gjort tycker du? Ingen idé att lägga nån energi på sånna plantor som man får på det sättet?

Placerat den på ett svalt men ljust ställe tills våren och då planterat ut den på friland.
#6 - det låter bra. Jag tror jag ska testa i alla fall.