Bomullsplanta!
Jag har köpt en bomullsplanta i affären, jag vet att den vill ha mycket vatten och det har den fått, men den ser väldigt tråkig ut och det ser ut som om den har fått spinn, men knoppen har sprukit upp nu och man kan se bomullen. Vet någon hur man sköter bomull? Jag ska lägga in en bild så fort jag har tagit en.
Bomullsplanta i affären nu???? Bomull är ofta en ettårig växt som man brukar ha som sommarblomma som man slänger på hösten. (det finns dock många arter bomull och en del är fleråriga)
Bomull är en av världens mest besprutade grödor den drar på sig en mängd olika ohyror, jag skulle spruta växten med Provado Plus som även brukar ta död på spinn (som inte är insekter och dör inte av många andra medel).
Mycket ljus (gärna extra belysning) och svalt borde förlänga växtens liv, och är det en flerårig bomull kanske det hjälper till att få den att överleva vintern så den kan ställas ut på försommaren och repa på sig (tror den kan se ganska risig ut under vinterförvaringen).

Jo jag vet att bomull besprutas väldigt mycket och det är fruktansvärt hemskt. Vad är Provado Plus, jag antar att det kanske inte är så hälsosamt och miljövänligt. 
Provado plus är en spray mot ohyra på växter och man har tillsatt ett ämne i denna som även tar spindeldjur. Det ska stå Provado plus på flaskan det finns vanlig provadospray också men den tar inte på spinn. Sprayen kan köpas på många ställen jag köper min på ICA.
De medel vi får använda i sverige är inte speciellt farliga men man kan nog inte dricka det och det är bara godkänt på prydnadsväxter i kruka (nikotin som många använder på sina växter hemma är mycket, mycket farligare än provado, alla ohyremedel som innehöll nikotin är förbjudna sedan långt tillbaka). Provado sprayen är mycket effektiv den tas även upp av bladet och finns inne i växten i ett par dagar och dödar ohyran som suger på bladen innan den bryts ner, så ofta behöver man bara spruta ett par gånger för att få bort allt. Många andra medel tar bara de djur man träffar med vätskan och medlena bryts ner snabbt (kan handla om minuter) så man måste spruta många gånger = man riskerar att andas in mera själv.

Satte frön av Bomullsplanta för ett par år sen. Men det blev en liten planta bara, sen tynade den bort.. Så det verkade inte vara så lätt.. Den trivdes inte hos mig iaf..

#3 Det här om Provado Plus är ett bra tips. Ska komma ihåg att köpa.
#4 Händer mig också ofta att frön som 'alla andra' lyckas få att gro INTE tar sig hos mig. Och så försöker jag igen - och då går det. Har ingen aning om varför för det mesta.

Fröpåsar med bomullsfrön säljs som julkort. Tydligen inneplanta.