Såjord, göra egen
Hur gör jag egen såjord? Vilken sand ska jag ha? Var finns den att köpa?
Varför skall det vara så krångligt med såjord? Jag har alltid sått i den jord jag haft till hands och numera då jag sår mera så brukar det bli trädgårdstorv som är billig och bra.

Planteringsjord och även torv fungerar bättre som såjord om den blandas med lite grövre sand eller egentligen grus. Planteringsjord kan bli för kompakt och syrefri som gör att fröna gror dåligt. Vanlig gödslad torv fungerar bättre som såjord då den är grövre och luftigare.
#2 Det är just det jag har märkt, att planteringsjord är kompakt och syrefri och därför vill jag lätt kunna blanda egen såjord. Men var köper jag sand och vilken kornstorlek?

Jag använder grus från eget grustag och i små mängder kan man nog få ta sig en hink ur något grustag. Men använd INTE återanvänd eller sandningsgrus eftersom den innehåller salt. Beroende på växt så kan det innebära dödligt gift eller bara att växter na mår mycket illa.
Även annat material som lättare upp jorden kan användas som t.ex. granbarr, skogshumus, söndersmulad fönsterlav, söndersmulad bark, sågsspån av lövträd osv. De flesta ger en viss försurningseffekt inkl. normalgrus.