Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2326 ggr
Vekka
0

Hej! Förfrågan

Jag har inte skrivit här inne förut men läst och varit med ett tag.
Så…Hej! till er alla :)

Har en undran som ni kanske kan hjälpa mig med.

Jag har en mkt stor och gammal björk i trädgården, jag skulle vilja plantera buskar, stora och små och blommor nära denne, har ni några tips på vad som kan tänka sig att växa och trivas vid den?

Tackar för alla ideer :)

kickboard
0

Björkar kräver mycket vatten så det betyder att marken torkar i deras närhet. Ingen bra växtplats för buskar och blommor alltså. Eller så får du vara beredd att vattna som tusan:)

Vekka
0

ja det är ju just det, vattenbristen..frågan är hur långt ifrån den som det skulle gå? det finns en gammal blommande buske (vet ej vad det är för sort) ca 6-7m ifrån och den lever gott.
Björken är iallafall en famn full för mig ca 1.65cm i omkrets :)
Vill helst inte behöva vattna :)

Halvdansken
0

Räkna med att rötterna är minst lika stora som kronan. När det gäller björkar skulle jag nästan säga att de går dubbelt så långt ut. Vi har fällt några på tomten och jag hittar rötter från dem en bra bit bort när jag gräver.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

inisklo
0

Jag har blommor o buskar ront om björkar,men dom har lärt sig Skrattandeatt jag vatnar utterst sällan,för det är sant,att  björken kräver mycke vatten.Jag har syrener o olika marktäckande,maskros o hopsan..men dom också..Flörtnej men olika martäckande..tex.vintergröna.Jag tro,att bästa är,att blommor o buskar har ej sä långa rötter..då klar dom sig bra..allafall hos mig.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
helisa
0

Jag har syrener och gullregn runt björkar, vilket funkar alldeles utmäkt, håller just nu på att anlägga en rabatt framför några av våra björkar, jag funderar inte så mycket på vad jag sätter dit utan jag provar det mesta och det som går det går, kollar mest hur mycket ljus växterna behöver.