Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 17331 ggr
h00jff
10

Fiberduk - hur länge?

Jag är nybörjare när det gäller trädgård… och då särskilt trådgårdsland. Vi slog ihop några brädor till en krage och odlar där lite sallad, dill och morötter. Vi har lagt över en fiberduk, men hur länge ska den vara kvar?

Thea
0

Det beror på frostrisken, fukt i marken mm. Fiberduken över löken tog vi bort så fort vi såg att de tagit sig (den låg mest på för att katterna inte skulle gräva upp dom). Fiberduken på salladen, rädisorna och spenaten tar vi bort dagtid nu då de vuxit ordentligt, men är långt ifrån färdiga.
Fiberduken på dillen, rödbetor och morot ligger kvar dygnet runt ännu då de grott, men inte vuxit till sig tillräckligt. Vill vara noga med att behålla fukten i marken där.

Bleksellerin har vi satt ut i landet nu, men alltid fiberduk till natten för frostens skull.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Bjornen
1

Fiberduken gör nytta hela sommaren men får inte vara på jordgubbar, smultron och andra fruktbildande växter eftersom det hindrar pollinerande växter. Fiberduken håller fukten och det blir lite varmare under fiberduken. Mot skadeinsekter (morotsfluga, lökfluga, kålfjäril och kålmal) är det viktigt att den ligger på dagtid och särskilt när det är soligt om dagarna. En viss nytta gör fiberduken även för att hindra flygande ogräsfrön att slå sig ner.

Blekselleri som är avhärdad är inte frostkänslig.

h00jff
0

Tusen tack för svaren, det låter som om jag kan låta den ligga på ett tag till då!

Thea
0

#2: Intressant ang bleksellerin! För i min trädgårdsbok står att utplantering av förkultiverade plantor bör ske tidigast i slutet av maj pga frostrisken och att de är frostkänsliga krabater. Eller jag kanske inte har avhärdat mina plantor? (osäker på vad du menar med "avhärda")

H. Thea

Bjornen
1