Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 17331 ggr
h00jff
10

Fiberduk - hur länge?

Jag är nybörjare när det gäller trädgård… och då särskilt trådgårdsland. Vi slog ihop några brädor till en krage och odlar där lite sallad, dill och morötter. Vi har lagt över en fiberduk, men hur länge ska den vara kvar?

Thea
0

Det beror på frostrisken, fukt i marken mm. Fiberduken över löken tog vi bort så fort vi såg att de tagit sig (den låg mest på för att katterna inte skulle gräva upp dom). Fiberduken på salladen, rädisorna och spenaten tar vi bort dagtid nu då de vuxit ordentligt, men är långt ifrån färdiga.
Fiberduken på dillen, rödbetor och morot ligger kvar dygnet runt ännu då de grott, men inte vuxit till sig tillräckligt. Vill vara noga med att behålla fukten i marken där.

Bleksellerin har vi satt ut i landet nu, men alltid fiberduk till natten för frostens skull.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Bjornen
1

Fiberduken gör nytta hela sommaren men får inte vara på jordgubbar, smultron och andra fruktbildande växter eftersom det hindrar pollinerande växter. Fiberduken håller fukten och det blir lite varmare under fiberduken. Mot skadeinsekter (morotsfluga, lökfluga, kålfjäril och kålmal) är det viktigt att den ligger på dagtid och särskilt när det är soligt om dagarna. En viss nytta gör fiberduken även för att hindra flygande ogräsfrön att slå sig ner.

Blekselleri som är avhärdad är inte frostkänslig.

h00jff
0

Tusen tack för svaren, det låter som om jag kan låta den ligga på ett tag till då!

Thea
0

#2: Intressant ang bleksellerin! För i min trädgårdsbok står att utplantering av förkultiverade plantor bör ske tidigast i slutet av maj pga frostrisken och att de är frostkänsliga krabater. Eller jag kanske inte har avhärdat mina plantor? (osäker på vad du menar med "avhärda")

H. Thea

Bjornen
1

Selleri tål ett antal minusgrader men bara efter avhärdning. Små plantor växer dåligt på friland i början och de växer mycket bättre i växthus eller i ljust inomhusläge. Det viktigaste är egentligen att jodtemperaturen är tillräckligt hög för att de ska växa bra.

Selleri, kål, purjolök, aster, lövkoja och lejongap tål flera minusgrader. Däremot kan dill och fänkål frysa vid minusgrader.

Thea
2

#5: Med risk för att låta korkad: Kan du förklara vad du menar med avhärdning? Flört Vi kanske har olika benämningar på samma sak…..

H. Thea

Bjornen
0

Avhärdning är en sakta och långsam tillvänjning vid utomhusmiljön med frostrisk eller intensiv sol och blåsväder.

Thea
0

#7: Okey, då har vi två uttryck för samma sak. Flört Jag använder "utskolning" istället för avhärdning.

Då kan jag vara lugn nu då eftersom plantorna är avhärdade!

H. Thea

Bjornen
0

Att skola ut plantor är att plantera itu dem endera i egna krukor eller glesare i krukor eller på friland.

Thea
0

#9: Men vad krångligt allting blev nu då! Flört Det är bra att jag vet, för då blir det lättare att följa tipsen som skrivs!

Aja, de har stått i trädgårdslandet i ung 2 veckor nu, men fiberduk på sig nattetid och vissa nätter med temperatur på neråt -4 grader. Så nu borde de vara rätt avhärdade. Flört I början stod de kvar i krukan, i skuggan i början och senare längre och längre tid i solen.

H. Thea

Bjornen
0

Om de hade varit känslig för nattfrost så hade de frusit bort nu. Fiberduk skyddar inte växterna för mycket nattfrost så 4 minusgrader skulle ha betytt frusna plantor. Fiberduk är inget bra frostskydd utan skyddar bara under mycket korta frostperioder. Som ordentligt frostskydd krävs krafigare täckmaterial som t.ex. täckväv (grön kraftig fberduk).

Behåll fiberduken på både natt och dag. Den skuggar också och skyddar de späda plantorna från gassande sol och blåsväder, som är skadliga för nyplanterade plantor. Även miljön i övrigt blir hälsosammare med högre jordtemperatur och mindre torka.

Thea
0

#11: Jo, att miljön blir bättre under fiberduken kan jag utan tvekan skriva under på! De delar av landet som ligger under fiberduk där växer nate och svinmålla som om de hade betalt för det!!! I löklandet, som är avtäckt då blasten är drygt 1 dm hög, där växer det betydligt mindre ogräs av ovan nämnda sorter. Så, det är både för och nackdelar med fiberduk. Flört 

Men om jag ska behålla fiberduken på så böjer sig plantorna som är drygt 1 dm höga idag. Jag har tyvärr inte tillgång till pallkragar för att stadga upp, men iof kunde man bygga någon form av ställning för att få upp fiberduken.

Katterna (5 mån gamla) älskar fiberduken! Den är otroligt rolig att jaga i blåsten och krypa in under, till matte och husses stora förtret!

H. Thea