Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 9634 ggr
evelyn67
2009-05-17 17:36
19

Plantera valnötsträd.

Jag funderar på att plantera ett valnötsträd. Vår trädgård är bara 6 år gammal och det är ganska dragit och inte något planterat ännu. Vad skall jag tänka på och går det att plantera nu när det enligt temperaturen är sommar redan? Och är det möjligt att plantera ett i Västra Götaland ca 3 mil söder om Borås.

flaxss
2009-05-17 19:56
0

jag bor i kinna, och där är det på gränsen att äkta valnöt vill sig. men ett skyddat läge så blir den mer som buskform och klarar vintern gör den. exmepel finns där ett äkta valnötsträd i centrala Kinna som är ca 3-4m högt och är mer som ett fler stammigt busk/träd. den står inte skyddat men centralt i samhället. du kanske vet vart Kinna ligger ?

det du bör tänka på är ett skyddat läge som är varmt i ett soligt eller halvskuggigt läge. vattna mycket denna sommar så den inte torkar bort.

sedan har du ju härdigare arter än äkta valnöt som klarar sig bra söder om borås.

pyromanen
2009-05-17 20:44
0

Jag platerade ett valnötsträd här i södra Värmland hösten 07. det lever fortfarande, men det är ju bara två vintrar som gått än…

[Asta]
2009-05-17 21:14
0

Jag bodde på Gotland ett par år, där växte då valnötsträden bra. Vi hade ett jättestort utanför huset jag jobbade i. Men Gotland har väl kanske ett väldigt milt klimat.

flaxss
2009-05-18 00:29
0

Gotland har zon 0-2. så det är nog lite mildare än området söder om Borås som ligger i zon 3-4. men den äkta valnöten jag pratar om har upplevt riktiga zon 3-4vintrar och har ändå överlevt och växt upp och satt frukt. att den klarat sig bra kan vara dels att den är i centrum av ett samhälle plus att det kan bli väldigt varmt i det området under sommaren. dels kan det ju också vara en härdig variant.

men sedan är valnöt känslig i ung ålder, exmepel frös mitt eget frösådda valnötsträd ner till hälften första vintern. men efter det har den klarat sig utan skador (skåne zon 1-2).

Bjornen
2009-05-18 13:50
0

Äkta valnöt blir riktigt stora träd och helt härdig zon 1-2 och ev. något mera. Det nordligaste finns nog i Ockelbo (zon 5) mot en södervägg. Det är troligen planterat på 1700-talet och är väl egentligen en buske på omkring 3 meter.

Manchurisk valnöt och gråvalnöt anses härdig till zon 5. Jag har bägge två i min zon 6. Tyvärr fryser de nästan varenda vår men kommer naturligtvis igen. Några år har de lyckats frysa två gånger.

Ytterligare arter är odlingsmöjliga i zon 3-4 men de finns knappast i handeln.