Nybörjare i trädgården.
Flyttade i december in i en trea, med medhörande trädgård. En ganska liten yta. Men vad blommor!!
Har aldrig haft trädgård och kan knappt ngt om blommor. Försöker så gott jag kan att se skillnad på ogräs och blomster.Hon som hade denna tomt före mig är en dam med mycket gröna fingrar. Hoppas verkligen jag lyckas hålla alla dessa blommor levande. Tycker det är väldigt roligt. Men har inte ngn erfarenhet alls. Har ni några tips på en bra trädgårdsbok för nybörjare. Eller andra tips vad som är bra att tänka på när man precis fått liten täppa. De flesta blommor är perenner. Hon har satt dem väldigt tätt. Förmdoligen för att de har lite olika blommningstid. Alla har inte börjat blomma än så väntar med spänning. Där finns både buskar och blommor och örter och blåbär och smultron m,m. .
Vi får se hur detta ska gå. Får göra så gott jag kan. Är glad jag att jag hittat denna sida där jag kan gå in och få lite hjälp och tips. / Cathy

Gå till biblioteket & låna böcker……..sen kan du bestämma dig vad du vill köpa !!
Ta endast bort det som du vet är ogräs….låt resten växa. Det du inte vill behålla….gräv upp & ge bort !!
Första året i trädgården ska man vänta & se vad som kommer. Tålamod!!
Grattis till din plätt 
Ett tips är att ta massor med foton. Så vet du till nästa år om det är något som ska flyttas, om det står för tätt eller behöver förminskas eller om det finns lite luckor till annat…
/Maria

Var observant om det kommer fröplantor eftersom det kan ligga frön i marken mycket lång tid innan de gror. Det kan uppkomma många roliga växter om du har tur.

Det finns fler bra platser på nätet, där man kan lära sig en hel del. Kika in på odla.nu.
Beträffande böcker, så kan det kännas bra att köpa en liten bok om perenner med bilder och beskrivningar, så man har lätt att hitta i den och lära sig de växter som beskrivs där. Sedan har man glädje av att besöka någon plantskola då och då, titta på utbudet under olika säsonger och läsa på etiketterna. Då känner man snart igen sina egna och kan skriva upp namnen, åka hem och läsa om dem.

Lita inte fullt ut på etikettering i handelsträdgårdarna. Jag räknar med att de flesta har uppemot 20 % felmärkta.

Nu överddriver du nog lite, när du hävdar att 1/5 är felmärkta.
Visst kan det vara fel ibland, men det märker man ju själv när man kommer hem och läser om växten - och då lärde man sig nåt igen.

Nej jag överdriven inte utan det är faktiskt så illa och det beror på okunskap. I del fall upptäcker inte ens kunden att de är felmärkta. En hel del beror på att många perenner är frösådda fast de egentligen inte borde förökas med frösådd som t.ex. nästan alla myntor.
Bland buskar och träd är felmärkning inte så vanligt då alla vedartade växter kontrolleras av Jordbruksverkets bestämmelser. Där är färgmärkningen det vanligaste fel på t.ex. syren som kanske inte blommar förrän 3 år efter köp.
Tack så jättemycket för alla tips.
Ska kolla sajten som tipsades om, bok om perenner mmm ingen dum ide. Åka till plantskola och kolla.. mmm kanske finns hopp för mig med.
. Hehe man får lite panik när man först inte knappt haft en blomma och plötsligt får en hel trädgård fullproppad med massvis. Får ta en sak i tagen. ska kolla runt lite här med och se. Tack än en gång!/ Cathy