Gurkplantor på plats.....
….. i hallonhäcken !! Det ska bli spännande om de tar sig & levererar gurkor……
Är det inte lite tidigt att plantera gurka med tanke på att de inte vill ha en temp under +15C? Här hos mig kan man inte plantera gurka utomhus förren en bit in i juni.

Hoppsan, det visste jag inte…Förut har jag fått plantor av mor & far, som planterats ut. Tja, vi får väl se vad som händer
.
Natten som var hade vi frost……

Jag gjorde samma blunder
Mina gurkplantor blev för stora för köksfönstret (det är ganska trångt där nu på vårkanten) och vi hade riktigt varmt här i Göteborg så jag chansade och nu är det bara 2 av 6 kvar…

Oj, jag har satt ut 40-50 stycken….. Mycket bark runtom…..Får se om de överlever
Vad är det för sorts gurka? Är det slanggurka eller inläggningsgurka? Och varför just i hallonhäcken?

Frilandsgurka tål lite lägre temperatur än den vanliga slanggurkan och Västeråsgurkor (eller liknande) tål ändå svalare men ingen tål det minsta frost. Gurkor vill ha hög jordtemperatur för att växa men de ovanstående tål lite lägre nattemperaturer.
Västeråsgurka kan sås direkt på friland. Sätt ett glas över fröna som drivbänk.

Hrmmm….några plantor finns kvar. Massor av plantor ligger ner som …jaa, jag vet inte. Men de kommer aldrig igen. Döda är de….
Hoppas de som finns kvar överlever.
Slanggurka är det som jag satt. Att jag sätter dem i hallonhäcken är att där finns det plats.