Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1008 ggr
Christina
0

Krukväxternas tio-i-topp 2006

Nu har Blomsterfrämjandet tagit fram en ny och uppdaterad lista över de tio populäraste krukväxterna i svenska hem. Länkarna går till  skötselråden på Odla.nu.

Kalankoe
Begonia
Pelargon
Krysantemum
Fredskalla
Lyckliga Lotta
Cyklamen
Brudorkidé
Murgröna
Azalea

Skiljer sig inte mycket från den tidigare undersöknng som jag hittade på ICA-kuriren. Vi är inte särskilt ombytliga i kärlek - åtminstone inte vad gäller krukväxter.

Hopi
0

Fredskalla har jag flera stycken, tycker dom är så lättskötta och vackra! Brudorkidé har jag en gammal rackare. 2 mini-cyklamen som snart måste bytas ut.. Azalea är en favorit men har ingen just nu.. Ska skaffa en snart!!! =) En vit kanske?

Lyckliga Lotta, Krysantemum och Begonia.. Nej, det är inga favoriter för mig.. Har knappt aldrig ägt några av dom ens..!!

Christina
0

Jag har från och till haft alla dessa. Pelargonerna överlever all hanering. Azaleorna torkar alltid (nästan) bort. De ska ha mycket mer vatten än jag kommer igåg att ge dem. Ska sänkas ner i vatten och riktigt få suga åt sig.

Blev lite förvånad över att chrysantemem kom så högt på listan. Är det bara för att de alltid finns i affärerna?

AnnaO
0

Jag har inga gröna fingrar när det gäller krukväxter. De jag har är tåliga saker som överlever det mesta. Fredskalla, novemberkaktus, pelargoner, kalankoe går i alla fall bra. Håller med om att Azaleor är svåra. Jag har verkligen försökt hålla dem vid liv men jag misslyckas alltid. Förr eller senare glömmer jag att vattna och sen är det kört. Begonia och cyklamen är fina så länge de varar men jag har dem mest som engångsblommor.

Christina
0

#3 Förr - när jag verkligen hade ren vildmarkstomt på landet - hade jag massor med krukväxter i stan. Nu när jag har trädgård på landet trivs inte de enstaka krukväxter jag skaffar till lägenheten i stan. De får antagligen för lite sällskap ;)