Minikivi
för ungefär 4 år sedan så satte jag en Minikiviplante i växtuset…
men den ger ingen kivi! vad gör jag för fel?
den blommar lite grann o det kan komma ett par små kartar, men dom trillar av medans dom fortfarande inte är större än en ärta eller två.
förra året blev den full med ohyra, så jag klippte ner den o det kommer nya fina skott nu med några blommor. men jag antar att samma kommer att hända i år utifall det skulle bli nån kart.
hur sköter man denna planta igentligen?
jag ska tillägga att det är en arguta Issai som jag har.. altså en självfertil kiwiplanta

Kanske skulle den må bra av en kompis ändå, kommer det in insekter som kan pollinera.

Jag är lite skeptisk till hur självfertil den är. Ganska säkert blir skörden bättre med någon kompis. Kan hända att det blir för varmt för att frukt ska utvecklas när den är placerad i växthus. Snabb tillväxt kan ge dålig styrka i fruktskaftet.
ahaa.. det kan nog mycket väl vara för varmt i mitt växthus… ska hålla lite koll på det denna sommar… kanske även hjälpa den lite med polleneringen…
ska man gödsla kiwi med nåt särsilt gödsel?

Jag har en kiwiplanta som jag har dragit upp från en vanlig köpt kiwi. Den har till min förvåning övervintrat utomhus i en kruka och har nu satt igång att utveckla nya blad. Ska bli kul att se hur länge den orkar med att växa här.
Issai är mycket dåligt självfertil, på egen hand ger den max några stycken frukter, den behöver en hanplanta i närheten så det blir korsbefruktning.