Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1475 ggr
Siss
0

Kan jag klippa pepparfrukts"busken"

Jag har en pepparfrukts"buske" egenodlad, det har kommit många blommor men dom har trillat av.
Krukan är stor, men jag tror att den hade mått bra av att bli lite tuktad för att få lite mer kraft, men vet inte om jag vågar?
Kan jag göra det, och i så fall kan jag göra det så här års? 

Tacksam för hjälp…

Christina
0

Svår fråga. Standardrådet är väl att klippa i mars-april. Men om du vill snygga till den, kan jag inte tänka mig att den tar skada av lite tuktning även så här års.

Siss
0

Det tror du inte, så jag kan kanske klippa ett par spretiga fula gängelkvistar då?!
Men sen till våren kan jag klippa den rejält då eller klarar den inte det?

Tack för hjälpen ;)

Christina
0

Ja så tycker jag du kan göra. Pepparfrukten är inte så ömtålig. Och det ska se snyggt ut. Några frukter på gång efter blommorna eller är det de kvistarna som torkat in?

Sukram
0

Jag har tuktat mina chiliplantor lite lätt. De fick tyvärr spinn och bladlusangrepp så fort jag tog in dem och det såg så tråkigt ut med en kaläten gren som spretade rakt ut utan blad.

Men spara den grova beskärningen till våren. Jag brukar klippa mina övervintrare i samband med att jag planterar om dem i större krukor. Sedan får de fart och börjar växa eftersom beskärning stimulerar nya grenar att växa ut. Det är synd att "lura" dem nu med för mkt beskärning för de orkar inte växa så mkt när det är lite ljus på dagarna.

Siss
0

Okej, tack så mycket för era råd, jag tar dom två spretigaste kvistarna nu, sen klipper jag till våren ;)

Nej inga kvistar har torkat in, allt är gnistrande grönt :) Dom första blommorna har trillat av, eller hela "fästet" har trillat av, så där kommer inget…

Men nu har det kommit massor av nya blommor, så jag väntar med spänning på ifall dom klarar sig. Såg att det är knoppar på dom spretiga nu med…

Christina
0

Frukterna lär vara jättestarka i smaken.

Förresten - vid tillfälle - kan du lägga in en bild? Vi har ingen bild på pepparfrukt här på sajten och det kan vara roligt utifall frågan dyker upp igen.

Siss
0

Ja, absolut, förhoppningsvis blir det pepparfrukter av blommorna snart, då ska jag ta ett kort…

Ja, dom är tok-starka, jag har haft plantor från samma pepparfrukt förr, men den dog när vi flyttade, jag glömde bort den.
Har fortfarande kvar torkade frukter från den gamla, en sån liten (3cm) gör en gryta i hetaste lagetSkrikandes, det räcker med en halv, så svettas man lagom av hettan…;)