Vart köper jag krusbärsbuske?
Vi bor i sthlm.Min dotter vill ha 1-2 krusbärsbuskar på våran tomt.Jag har plats till det,men var köper jag det?Vad ska jag tänka på när jag köper denna buske?Finns det olika sorter,osv osv.
Japp..totalt novis ang trädgård osv!
Tack på förhand!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Plantskolor har väl det, annars finns det ju många som säljer via nätet.
Sorter o sånt tror jag Björnen är bäst på. Men det är bara att googla annars.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

ok..tack…björen kommer få massa frågor från mig..hoppas björen ej tröttnar!!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Faktiskt lite intresserad själv, för vi har en krusbärsbuske som jag hittat i tomtgränsen och jag undrar vad det kan vara för sort. Den står mitt inne i ett buskage av rönn och nässlor, men den ger de mest fantastiska krusbär.
Det måste vara nån gammal sort, vi bor på landet och marken här har använts till både det ena och andra under 75 år. Jag har hittat vinbärsbuskar också på det sättet. Mitt inne i nåt annat ris.
Kan ju vara fåglar också, men jag vet inte om det blir så fantastiska bär av frösådd?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

De vanligaste sorterna idag är gul Hinnomäki eller röd Hinnomäki som är härdiga i nästan hela landet. Lite mindre härdig är Invicta Och Jacob. Därutöver finns flera sorter som inte är så vanlig. Alla är relativt nya-nya sorter och motståndskraftiga mot mjöldagg.
Halvgamla-gamla sorter av krusbär är Industry, Yellow Lion, Bloodhound, Röda syltbär (Red Warrington). Whitesmith och Nailer mfl. Dessa är känsliga för mjöldagg.
Hinnonmäki är namnet. Första gången som jag vet något som inte Björnen har koll på och det är bara för att namnet är finskt:)

Röd eller gul Hinnomäki (inlägg 4) är de allra vanligaste och de är lika förutom bärfärgen. Det är tjockskaliga sorter som inte är så goda som de gamla tunnskaliga sorterna.