Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3571 ggr
Magi-cat
0

blå bergvallmo

Jag är lycklig ägare till en blå bergvallmo, det är tredje året nu som den kommer upp. Blir långsamt större för varje år. Än syns inga knoppar, men jag hoppas det kommer snart.

Vill den ha någon jordförbättring, gödsel eller kompost eller något?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
0

Bergvallmo är kalkskyende växter och kan bli stora tuvor. Första vintern är mest kritiskt då det är ett släkte med många tvååriga arter. En första blomning kan ta musten ur plantan och man brukar därför att de inte ska tillåtas att blomma första året. Lite kompost skadar inte eller annat naturlig mjuk gödsel. Men inte konstgödsel eller algomin. Vanligen blommar bergvallmo under högsommaren och några knoppar ska inte finnas. Det finns visserligen en mycket lättodlad art, tidig bergvallmo som blommar i maj-juni. Den är lite för lättodlad så den säljs sällan ute i handeln.

Magi-cat
0

Tack för svaret! Då ska jag ösa på den lite kompost! Den står rätt så skuggigt och surt är det garanterat i jorden.

Får se om jag återkommer med ett foto på blommorna!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Joline
0

Gärna foto på blommorna sen! =)

I år har vi försökt få upp blå bergvallmo från frö, men tyvärr ville de inte upp trots kylskåp och snö…

Bjornen
0

Bergvallmo behöver nog frysbox eller minusgrader för att gro.

Joline
0

#4 Satte dem redan i början av feb, så den har fått både minus och växlingar. Kan väl frysa in dem ett tag, en sista chans…

MdM-Cernita
0

Har sått några som som faktiskt kommit upp utan kylbehandling, ska bli himla kul att se hur det går.