Rabatt intill husvägg
Idag rensade jag upp en rabatt som ligger intill en husvägg. Ägarinnan hade köpt solrosfrön för att ha där så jag gjorde såhär: Tog bort översta lagret jord, la lite gödsel, fyllde på med ny jord och sådde fröna.
Jag rörde inte den sandiga jorden som är alldeles intill husväggen och det sluttar mer utåt än inåt, Pga risken för fukt. Däremot la jag ny jord över för att det skulle bli lite finare.
Nu undrar jag om det är ok att göra så? Eller borde jag ha grävt upp och lagt någon markduk eller liknande först?

Vet inte riktigt, jag hade själv rabatter längs grunden, men jag har flyttat ut dem en halvmeter, fyllt med grus och lagt kullriga stena överst. Snyggt och slipper oroa mej för fukt i grunden och framför allt var det så torrt mot huset (under takutsprånget) så jag fick vattna jämt.

Man vet ju inte hur grunden är skyddad, så visst är det en risk att ha rabatt med jord och växter precis intill väggen. Trä skulle ruttna av det, så frågan är vad som händer med grunden. Där finns en kant av sten, som håller kvar fukt om vinden driver in skyfall mot väggen.
Sedan är det som #1 skriver, att man får vattna jämt i rabatter intill en vägg. Helst skulle det varit kullersten där tror jag.

Jag har funderat mycket på det här och först så tänkte jag plantera i krukor men som sagt så är det inte min trädgård
Huset är tydligen inte dränerat men det bör göras inom några år så nu är jag inte orolig längre och under hela tiden som min kompis har bott i huset så har det växt både en massa lökar och rosbuskar där…
Efter dräneringen blir det kullersten!