Hjälp med id.
Nu skulle jag ju haft ett foto, men jag sitter på jobb så jag ska försöka förklara.
Det är en stor buske, eller - förmodar jag - upstammat träd på 6-7 meter. Blommar nu (Danmark) med små vita blommor med gul mitt som bildar "korvar" typ Buddleja-aktigt. Ljust gröna blad med tydliga nerver, bladet slutar i en tydlig spets, bladfästena är röda.
Sticker man in näsan så luktar de sött, ganska tungt.
Jag har nämligen en så hemma, som kommit av sig själv och jag vill gärna behålla den, men vet inte vad det är. Nån syrenaktig? Men bladen är inte så tjocka/grova som en vanlig syren, de är ganska tunna och fladdriga.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kan det vara någon hägg?

Här kan du kolla.

Låter som hägg
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Nån av er som vet om man kan hålla den nere på en 2 meters höjd utan att det går ut över blommning eller växten som sådan?
Den ska inte formklippas, men den kan inte bli full höjd där jag vill ha den. Så det blir väl nån form av beskäring vartannat år.

Hägg är ju normalt en stor buske eller träd och art hålla den låg minskar blomningen förstås. Men även en 2 meters planta ger blommor. Beskärning ska göras direkt efter blomning eftersom alla vårblommande buskar bildar blomknopparna på hösten.