Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 10313 ggr
awjungfru57
0

Tomater i 10L/20L-hink?

Vad väljer jag och till vilken tomat? Ska det vara 10 L till busktomat och 20-litershink till höga tomatplantor? Nån som vet? Det börjar bli dags för andra omplanteringen :)

ikna
0

Jag har 20 liters till bägge sorterna.

Torparmor
0

Minst 20 l oavsett sort. Dom får enormt rotsystem om det finns plats och då både står de säkrare och ger mer skörd

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

awjungfru57
0

Tack snälla!!! :)

Tilda-T
0

Kom ihåg att borra hål i botten.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

dolfen
0

Mina tomatplantor får även i år trängas i 10-litare.

När jag gjorde "växtmöbeln" för ett antal år sedan efter måtten på 10-literskrukorna, hade jag ingen tanke på att ha tomater i dem. Ville bara gömma 3 "fula" svarta plastkrukor.

Men det funkade förra året. Glad

Speciellt bra funkade det med de hängande bambukäpparna. Cool

Bjornen
0

Om man planerar att ta in dem på hösten bör man välja lite mindre hinkar och sorterna Totem med flera sorter kan gå bra att odla i 5 liters hinkar men kräver då mera vattning och gödsling.

awjungfru57
0

#4 Jag har fått tipset att borra 3 - 4st hål ca 5 cm upp på sidan av hinken - från botten räknat, fyll upp dom 5 cm med lecakulor och sen en fiberduk och sen jorden på den, då kan man vattna tills det rinner ut ur hålen och tomaterna är nöjda och glada! (fick tipset av växthussäljarkvinnan)

awjungfru57
0

#6 bra tips! Men när kan jag sätta ut dom dit då? Jag tycker det är för kallt än, blir ända ner till 5grader om nätterna…

kickboard
0

Tomater klarar ingen frost alls, så man kan inte sätta ut dem förrän frostnätterna är över. I mitt fall brukar det ta till början av juni, men då bor vi i Vasa-trakten (Finland) i höjd med Sundsvall-Umeå.

Bjornen
1

I väntan på utplantering kan man hålla tomatplantorna mycket torrt och låt dem sloka före vattningen så håller plantorna sig kortare tills de kan sättas ut.

De flesta balkonglådor är förberedd för borrning av hål både i botten och något högre. Om man borrar en bit högre bör man ha lecakulor eller annat luftigt material t.ex. frigolitbitar och ha någon duk emellan jord och poröst material så att de lätt kan skiljas åt igen i höst. Därefter kan lecakulorna återanvändas.

dolfen
1

Jag har haft en "test-planta" ute några nätter nu.

Den ser fin ut. Glad

kickboard
0

Jodå, den ser fin ut så länge frosten inte kniper den, men det behövs bara en natt med någon minusgrad så är sagan all.

dolfen
0

Jag bor i zon 1, Blekinge.

Det är en "extraplanta" som jag använder som "testplanta".

MaMaMade
0

Mina tomater ryms inte i växthuset i år så det får bli ute i år. Bor i zon 6 så jag planterar ut dem omkring den 12-13:e juni. Kommer att plantera dem i fisklådor av frigolit som jag får av min fiskhandlare. Vet inte hur många liter de rymmer, kanske 10 i de små o 15 i de större?

Iaf skär jag två stora hål i en låda o ställer den på en annan. Fyller gödseljord i den undre o sandblandad jord i den övre. Planterar av täcker m gräsklipp. Har provat ett par ggr o de växer finfint! Hoppas att squashen trivs i lådorna också!

dolfen
0

#14 - Det skulle vara intressant att se en bild.

Kanske man skulle kunna göra en sorts stapelbar maskkompost med sådana lådor!? (Om man har inglasad balkong, typ.)

MaMaMade
0

Tror inte att jag lyckats fånga ngn på bild. Ska kolla igenom mina bildmappar imorgon när jag är lite piggare.

FerretCrow
0

Hur blir det om man texempel planterar 2 plantor i samma 20L hink? vet andra som gjort detta och inte haft nå problem. någon här som provat detta?

Bjornen
0

Varje planta behöver vara ensam om näring och vatten.

Solaika
0

Dum fråga kanske.. men jag vet verkligen inte.. Övervintrar tomatplantor om man ställer dem frostfritt?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Bjornen
0

Tomater är en perenn växt men den måste stå ljust hela vintern och förstås frostfritt. Vanliga tomatplantor på framemot 2 meter höga plantor är svåra att övervintra. Lågväxta sorter som t.ex. Totem har däremot en lämplig höjd för övervintring.

Solaika
0

Okej, man borde alltså ha en kallvind med ett fönster typ. Kan man ställa dem inomhus? Eller ska man ställa dem typ i garaget med en lampa tänd? Det känns ju så elakt att bara kasta den att dö när vintern kommer.

Does it become a walk?

/Ida

Bjornen
0

De ska stå inomhus med normal rumstemperatur eller något lägre och så ljust som möjligt.

Jag har själv haft tomater inne under vintern och någon liten skörd även under vintern.

Solaika
0

Okej, då får det nog bli gästrummet i vinter. Där ligger solen på mycket och de kan stå utan att vi är där en massa. Stort tack för hjälpen :)

Does it become a walk?

/Ida