Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4749 ggr
bredano
0

omskola paprika

Ska man göra med dem som med tomater? Dvs, ha jord nästan ända upp till det första bladparet för att de ska bli buskigare?

Jennix
0

Kan jag passa på att fråga om paprika i denna tråd också eller ska jag göra en ny? Jag har sått fyra frön i en kruka, nu har dom kommit upp allihopa men hur stora ska dom bli innan dom omplanteras och hur/när ska om ut i växthuset? Ska dom härdas eller vad det heter?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Bjornen
1

Paprika bildar inte rötter på stammen så de bör planteras vid samma djup som de är och inte nämnvärt högre. Jag tror inte plantan dör om de sätts djupare men de gillar det inte.

Ingen växt bör flyttas förrän första riktiga bladparet har utvecklats (alltså blad 3 och 4).

Om det är kallhus de ska placeras i bör de avhärdas före växthusvistelsen då det blir mycket varmare på dagarna och kallare på nätterna. Paprika tål aldrig frost. Paprika planteras lämpligen i krukor så de kan tas in på hösten för att få mera skörd och ev. övervinring inomhus.

nero
0

Hej

Jag har oxå sått paprika i kruka, dom växer jättebra men tycker dom är lite väl rangliga nån som vet om o hur man ska toppa dom?

Bjornen
0

Paprika är olämplig att toppa.

nero
0

ok tack för svar! Har hört nångång att man ska toppa för att få buskigare plantor. Men då ska jag inte göra det låter dom växa på så får vi se vad som händer just nu är dom ca 30 cm höga med stora fina blad!!!!Glad

Jennix
0

Tack för svaren! Jag älskar detta forumet, alla är så trevliga och hjälpsamma mot nybörjare. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Maria
0

#6 Kan bara hålla med. Här kan man våga ställa hur dumma frågor som helst…och bara bli vänligt bemött.

/Maria