Blomsterböna och annat som klänger
För några dagar sedan planterade jag tre blomsterbönor. Först fick de ligga i blöt ett dygn och sedan satte jag dem i varsin ganska rejäl kruka. Det stod nämligen att man skulle göra det. Och där kan man snacka om rejäla skott!
I går kväll syntes inte något. Imorse när jag gick upp så såg det ut så här.

Inga fjuttiga små groblad här inte. Ganska häftigt tycker jag! En annan gjorde samma sak i förrgår. Den ser ut så här idag.

De här ska få klättra på vårt staket. jag har läst att de ska blomma fint och så kan man äta bönorna.
Vårt staket satte vi upp förra sommaren och planterade då också ett gäng klätterrosor. Dessa Rosor lär ta ett tag på sig att bli stora så i år har jag tänkt att det ska växa en massa andra växter där också. Nu har jag börjat undra över hur det egentligen kommer att se ut?!?! Jag blandar nämligen friskt. OM det jag planterat överlever så kommer jag att ha röda blomsterbönor, blåa och röda blomman för dagen, rosa och lila luktärtor och så kanske någon rosa klätterros (New Dawn och Ghislaine de Feligonde). Grannarna kommer väl att tro att vi har blivit färgblinda. Men jag tror ändå att jag ska plantera alla sorterna. Har jag tur kan det bli många härliga blommor, även om en trädgårsplanerare förmodligen hade gett mig sparken.
Mums!! blomsterböna är gott, det är de stora sträva baljorna man äter (innan fröerna sväller), man bör strimla dem annars känns strävheten när man äter dem. I england finns köksredskap för att strimla baljorna, engelsmännen älskar ju att äta Runner beans.
Se bara till så du inte planterar ut bönorna för tidigt de klarar ingen frostnatt och de gillar inte kyla överhuvudtaget.
Nej - jag läste det. Så de får väl vara inne någon månad eller så för säkerhets skull.
Blomsterböna är tacksamma att odla och växer jattefort när de tagit fart. Blomman för dagen är en annan favorit, men de växer inte lika snabbt.

Jag har också satt blomsterböna i år för första gången. Jag har satt mina direkt ute i min nya pallkrageodling. De har precis kommit opp som dina på bilden här:)
Ska bli spännande att smaka sen:)
Ja - det ska verkligen bli spännande. Såvitt jag förstår ska det bli rejäla plantor.

Kom ihåg att de är mycket frostkänslig.

Läste i Allers trädgårdstidning att baljorna är giftiga som råa och ätliga efter kokning. Blommorna går oxå att äta,exempel som dekoration i sallader.

Groende bönor är giftigast och om man blötlägger fröna ska de hållas oåtkomligt för barn. Bönorna är ätbara efter förvällning, men baljorna är ätbara även råa men inte med frön i. Jag är osäker hur det är med blommorna. Jag skulle nog bara äta sparsamt av blommorna. Det är väl fruktämnet som jag känner mig tveksam med. Däremot är seglet ganska säkert ätbaryt.