Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 3704 ggr
Nandi
0

Hur sår du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

skulle vara kul och se hur ni för sår (vill ha lite tips och ideér på hur man kan göra…Så har har jag gjort.

Joline
0

Stora Brickor från IKEA. På dom går det på många, många små fyrkantiga plastkrukor.

Nandi
0

vilken/vilka färg/färger (ska se om jag kan hitta på deras hemsida) Flört

Joline
0

Sorry, Köpte på mig massor när den skulle utgå ur sortimentet, men det duger ju bra med andra stora brickor, bara det är en liten kant så man kan underbevattna…

Åsa S
0

Försöker direktså så mycket som möjligt utomhus. Sår en del inomhus i glassburkar, mjölkkartonger etc. växterna växer inte sämre för att man odlar i annat än köpegrejer (jag satsar pengarna på jord av bra kvalite istället, för jorden har däremot betydelse för hur odlingen går).  Plast"brickorna" jag använder kommer från en gammal skrivbordsmöbel som hade plastlådor som slängdes på morsans jobb, passar perfekt på fönsterbrädorna som är ganska breda.

Nandi
0

#3 har du någon bild som vi kan få se på istället? (vill gärna se hur du har gjort Skrattande)

#4 jag har också funderar på glassburkar men jag tittade lite i skåpen och då hittade jag något som jag köpt för ett tag sedan (är bra på att slarva bort grejer Skäms) så jag andvände det som jag hade :)

Joline
0

#5 Bara så här…

Nandi
0

#6 Vad är det du har sått?

Joline
0

Ojoj. Har köpt över 60 påsar frö… plus allt frö jag plockade i höstas.

Mest blommor men även lite grönsaker.

Många är för direktsådd ute (och en del satte jag ut tidigare för stratifiering i blomlådor och krukor)

Men iaf Stockrosor, Lewisia, riddarsporrar, petunia, lobelia, luktärt, hasselört, funkia…. Det var några av alla sorter

Vad odlar du då? =)

Tilda-T
0

Jag använder godislådor med lock som man brukar kunna få gratis på affärerna om man frågar.

När plantorna börjar att trängas och har fått första paret karaktärsblad brukar jag skära av 1 dm botten på en pappkartong i lagom storlek och klä in den med plasten som blir över från jordsäckarna.

Sen planterar jag om dom med ca 5-7 cm mellan plantorna, när dom sedan ska ut i trädgården lyfter man hela kakan med jord+plant med hjälp av plasten och det går utmärkt att riva isär plantorna  från jordkockan.

Detta sätt är mycket platsbesparande om man sätter mycket plant eftersom dom små svarta fyrkantiga krukorna tar mycket plats och dessutom måste man ha något brickaktigt under för vattnet.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Nandi
0

Jag har sått 3 nätmeloner, ärtor, blåklint, dill, solrosor, paprika, tomat & ringblommor (det är inte så mycket men det är en början).

Maria
0

Jag har använt allt från äggkartonger till toapappsrullar men i år har jag sått i urdiskade konservburkar.

/Maria

Nandi
0

Bra sätt att återvinna Skrattande

dolfen
0

Min delikatess-balja på balkongen med rädisor sådda vid tre tillfällen. Glad

MdM-Cernita
0

Sår i små fyrkantiga plastkrukor som jag ställer i förvaringslådor från Ikea,de är genomskinliga och går att trava ovanpå varandra. Efter odlingen kan de ställas undan i varandra och tar liten plats. Jag har katter och förlorade massor av småplantor innan jag kom på detta med plastlådorna.

Tilda-T
0

#14 Smart, för mest av allt brukar det vara platsproblem man har så här på vårkanten

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Nandi
0

# 13

Wow, det ser riktikt häftigt ut, ska jag också testa Skrattande

mara
0

Jag har gjort små rullar av tidningspapper som jag sedan satt i avklippta mjölkkartonger, billigt och lätt. Satt ett frö i varje och när det har blivit en planta , sätter jag hela "pottan" i jorden. Perfekt, rötterna växer igenom tidningspappret och så småningom blir pappret mull. Mjölkkartongen till återvinningsstationen så det känns bra. (Jag försöker använda så lite plast som möjligt.)

anki1
0

Jag har sått en del direkt på friland och en del står i bla de där brättena som man får i plantskolan och krukor har jag oxå sått i jag har oxå sått i äggkartonger. Allt smått har jag teipat samman till mer hanterliga enheter och samtidigt teipat "handtag" på dom så att de blir mer hanterbart.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk