Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3310 ggr
bredano
0

Vad är det här för växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad är det som har växt här och som nu är på väg upp igen?

bredano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och här kommer det upp nya :

Bjornen
0

Någon art av höstaster. Det finns flera mycket närstående arter som är svåra att artbestämma.

bredano
0

Tack! Då vet jag på ett ungefär i alla fall :)

Bjornen
0

Den vanligaste arten av höstaster är Aster novi-belgii med svenska namn höstaster eller oktoberaster. Om det är en nyare planta så tillhör den arten. Men är plantan äldre (tidigt 1900-tal eller äldre) kan det vara även andra arter men med tanke på bladens utseende är det sannolikt Aster novi-belgii.

Branneli
0

Så där ser mina plantor ut. Jag har köpt dem som söta lila höst-astrar.Typ 20-30 cm höga !! Året/åren efter kommer de upp och blir minst 100cm höga,lila & fina !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bjornen
0

De låga höstastrar som säljs under sommar och höst är retarderade för att bli låga. De blir mycket högre nästa år och oftast är det sent blommande sorter som i mitt klimat sällan hinner slå ut om det inte blir in mycket fin höst.

bredano
0

Jag bor i Upplands Väsby utanför Stockholm, tillhör väll zon 2-3 då, jag tror de ska hinna slå ut här..Obestämd

anki1
0

Jag grävde upp några plantor gammal höst aster hos min dotter förra sommaren. Hon bor i ett gammalt torp och där växer en del fina blommor som stått där myyycket lääänge. Jag hoppas att de överlevt vintern. Jag tog oxå lite hässelklocka. Jag tycker alla former av "klocka" är fina inklusuve knölklockan, som jag oxå har.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
0

Gamla sorter och arter av höstastrar har ofta lite blekare färg på blommorna men de hinner blomma och ibland hinner de också bilda frön. Gamla sorter har ofta lite blekare och mindre blad och ofta med tandade blad.