Vad är det för träd?

Det ser ut som slånbär.
Om du fryser bäret eller plockar det efter första frosten så kan du göra likör på dom:)
Slånbär skulle jag säga också…
Slånbärssaft är underbart.
/Maria

Det enda som motsäger att det är slånbär är den stora storleken på trädet.

Det är nog detsamma som jag frågade efter i min tråd (Träd som blommar på bar kvist), en Mirabel.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Tusen tack för svar!
Om det är en "Mirabel", kan jag då göra rätt på bären som med slånbär?

Det är tydeligen en del förvirring om namnet, detta är från en dansk tidning:
Spørgsmål:
Ganske kort. Jeg har en ret klog kollega, som har den opfattelse, at en Mirabelle er en blomme/blommesort. Jeg mener det modsatte: En Mirabelle er en Mirabelle. Vi har haft lidt svært ved at finde noget om Mirabelle, så din hjælp vil blive værdsat. Og hvis du ville skrive hvorfor/hvorfor ikke en Mirabelle er/ikke er en blomme. På forhånd tak !
Kære Elaine
Hvor er det dog dejligt at kunne gøre begge parter tilfredse!
Din kloge kollega har ret: Der findes en plante - de ægte mirabeller, der vokser sydpå. Den hedder på latin Prunus domestica subspecies syriaca.
Det er en underart af vores dyrkede blomme, der hedder Prunus domestica.
MEN - du har også ret, for det vi for det meste kalder mirabel, og som er plantet i hegn rundt omkring (kan også kaldes Myrobalan), kan også på dansk hedde Kirsebærblomme Prunus cerasifera. - og så kan vi jo godt indse, at det danske navn Kirsebærblomme gør forvirringen total, da der ikke er tale om en blomme i botanisk forstand.

Oj, blomme på danska = plommon! Kirsebær = körsbär.
Kan det vara en hägg? Doftar gott, blir svarta bär. Finns sådana här i mitt bostadsområde. Blommar för fullt nu. (Bor i Skåne).

Hägg är det inte, de har klasformiga blommor och bladen bryter samtidigt som blommorna.
Är det bara ett träd, eller slår den massor av rotskott?
Kanske får vi se blad och bär längre fram.

Någon vanlig hägg är det inte men det finns flera liknade Prunus-arter men oftast blir det rödaktiga frukter och de flesta är de små träd eller buskar.
Slånbär har tornar.

Kan man få närbild på blommorna kanske detär lättare att bestämma (för jag kan antagligen inte åka till dig och artbestämma på riktigt sätt)
Jag kan iaf säga att det är någon slags Prunus
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Det är viktigare att få en närbild på bladen och tandningen för att artbestämma trädet. De flesta Prunus-arter bestäms bäst genom bladen och ev. "bären".

Beror lite på vilken variant man kör på. Bladen är viktiga också, men ibland går det utan dom
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Det kommer rotskott, men inte massor. När bladen kommer ska jag fotografera dem.

För att artbestämma de olika amerikanska arterna krävs blad för artbestämningen då de är artspecifika. Om man vill sortbestämma de olika varianterna särskilt av japanska sorter krävs blommor och inte blad.