Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: rosor
Läst 4456 ggr
Wislawa
0

Tips på sorter till ljus rosrabatt

Jag tänkte plantera en rosrabatt, en med ljusa/pasteliga färger med vitt som bas. Vad ska man välja - buskrosor eller rabattrosor. Var på Blomsterlandet där de bl a hade Astrid Lindgren o Gråsten o Ghislaine de feligonde. Kan man ha både rabattrosor, buskrosor och marktäckande, t ex white cover i samma? Jag tänkte också plantera lite lavendel eller stäppsalvia eller kantnepeta tillsammans. Vilken av dem blir bäst? Eller ska man kombinera? Hjälp…

mara
0

Jag rekommenderar att du går in på en sida med Rosor, tex rosenposten.dk för att kolla upp vad du vill ha för sort och färg. Det finns ju så otroligt många att välja bland. Det tar ju lite tid att gå igenom storlek och form och färg, så det bästa är väl att kolla vad som passar dig, läsa hur höga och vida rosorna blir, tänka och skissa lite. Hur stor skall din rabatt bli, vad får det kosta, osv. Själv har jag många sorter och blandar hej vilt, men ett land har jag med bara en sort, ca: 25 st och det är maffigt när dom blommar. Som sagt det är nog du själv som avgör vad du skall plantera, men gå till en riktig handelsträdgård och fråga angående tekniska frågor, dom kan.