Hur skrämma pippifåglarna?
Har ni några bra förslag på olika saker som kan fungera som fågelskrämma(re) kring bärland o buskar? Jag vill inte ha nät då jag avskyr när småfåglarna fastnar o dör. Har funderat på hönsnät men det skulle bli alltför många meter då jag har stort jordgubbsland o massor av bärbuskar.
Tygvimplar…fungerar det? Klippa ut bitar ur plåtburkar o göra "hängen" av…tänkte att de kanske glittrar o klirrar lite lagomt skrämmande. Fler förslag mottages m tacksamhet!

Jag vet inte om det fungerar (jag gillar alla fåglar som vågar komma i närheten av mig) men jag har sett att många i villaträdgårdar har hängt upp cd-skivor i träden. Antar att det är reflekterande ljus som skrämmer fåglarna.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Jag satte en spegelmobil som dekoration i ett träd och den verkar ha den effekten att de skrämmer fåglarna, i varje fall i det trädet.

Jordgubbar täcker man effektivt (men inte så snyggt) med elrör i plast som man gör en ställning av och sedan täcker med odlingsväv.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Tack alla! 
#1 Jag gillar också fåglar men vill gärna mina bär kvar då de bidrar till hushållskassan. Har flera kasserade CD-skivor som jag sparat till ett annat projekt men de hamnar nog i trädgården i sommar istället då…
#2 Ska kolla upp sönderslagna speglar…
#3 Har använt väv men det ser ju så tråkigt ut!
Tack o lov att man har katter…fåglarna håller sig mest upp i träden hos oss jämfört m grannarna. Får inrikta mig på äppel- o körsbärsträden i första hand.
Kan en rovfågels-figur uppsatt högt någonstans funka?
Eller det kanske fåglarna genomskådar?
#5 Jo men det bör vara ngt som går att tillverka själv, måste vara gratis, har noll kr att svänga mig med. 

Siluetten av en rovfågel kan fngera för vissa arter. Ganska lätt att göra själv också
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Speglar kan reflektera ner i grönskan & så blir det eld……om man har otur…Bättre med cd-skivor !!