Fikon
Hej!
Jag köpte ett fikonträd idag, för att jag bara inte kunde låta bli det! Nu funderar jag på att det kanske var dumt?
Går det bra att plantera ut ett fikon av sorten "Ficus carica Bornholm" när man bor i zon 2-3? Det stod på informationen att den var härdig till zon 3, men det stod på engelska, tyska och ett par andra obegripliga språk, så jag vet inte om det är "den svenska" zon 3.

Man brukar räkna Bornholmsfikon för zon 1-2. Zonbeteckningen på plantan är i alla fall inte internationella zoner eftersom zon 3 inte finns i Sverige utan vi måste in i kallare dellen av Sibirien för att nå till zon 3. De inernationella zonerna är bakvända mot våra och zon 10 är tropiskt klimat och zon 0 är utan växtliv.
Försäljning av vedartade växter kräver svenska zonbeteckning enligt Jordbruksverkets bestämmelser.
Såg att du bodde utanför Göteborg. Var har du köpt ditt fikonträd någonstans? Hur stort är det? Vad kostade det?
Jag är så sugen på ett fikonträd i mitt lilla uterum.
/Maria
Oj, jag misstog mig visst…jag läste igen på informationen om växten och det stod inte ens någon zonbeteckning, bara att den var vinterhärdig. Det där med internationella zonindelningen var bra att veta. Konstigt att vi ska ha en helt annorlunda indelning 
Jag har bestämt mig för att prova att plantera fikonplantan vid södergaveln på huset, där det är varmt på sommaren och rätt så vindskyddat.
Till dig Bumbleboo: Jag köpte det på blomsterlanded i Sisjön för 139 Kr (inget dyrt för då hade jag inte vågat köpa). Det är bara en liten stam som sticker upp ca 40 cm med några bladknoppar på. Jag hittade en kruka där det faktiskt fanns ett skott till, antingen från samma rot eller så var det två plantor i den. Vilket det är får jag se till helgen när jag troligtvis planterar fikonet. Sidoskottet tar jag bort och planterar i egen kruka över sommaren.
Åh, tack. Får försöka att övertala maken att åka "ännu en gång" till Blomsterlandet
. Har inget körkort själv.
/Maria