Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 3266 ggr
Christina
0

Nya lättskötta rosor

Fick mail från Hortogreen idag. Man flaggar för lättskötta friska Rosor som saluförs nästa år under samlingsnamnet Easy Elegance.

"Easy Elegance® är en helt ny serie Rosor från Bailey, USA. De odlas i Sverige av Splendor Plant. Easy Elegance® Rosor ska vara blomvilliga, lätta att sköta och vackra att se på. Detta har möjliggjorts genom noggrann förädling och ett urval av sorter som har bra motståndskraft mot våra vanligaste svampsjukdomar på Rosor nämligen mjöldagg, rosrost och svartfläcksjuka. Sorterna är mycket vinterhärdiga och utvalda för tufft klimat i USAs kallaste delar. Sorterna är rotäkta, har ett jämnt växtsätt och en form som är svår att överträffa. De har dessutom god sjukdomsresistens, är mycket härdiga och blommar vackert utan mycket skötsel. Som den amerikanska plantskolan Bailey's själva skriver "plant it and forget it!". Sorterna 'Macy's Pride', 'Golden Eye', 'Little Mischief' och 'Mystic Fairy' finns redan på plats i butiken, leverans från våren 2007 - se www.hortogreen.com. "

Låter nästan för bra för att vara sant. Härdigheten lär vara lite drygt svensk zon 4.

Hm - doften nämns inte. Saknas antagligen.

AnnaO
0

Låter ju jättebra. Kanske något för mig som har svårt för att lyckas med Rosor. Men saknar de doft så vet jag inte. Jag tycker att Rosor skall dofta.

Diana61
0

Jag håller med dig AnnaO, Rosor skall dofta.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

En av dem Macy's Pride uppges ha 'doftande klasar'. Misstänker starkt att jag kommer att testa åtminstone den för att se om det stämmer med 'plat them and forget them'.  Tycker annars att de till form och färg påminner mycket om de kanadensiska rosorna.

Jag har tidigare berättat om vad jag har skaffat mig ur det stora och växande sortimentet kanadensiska Rosor.