Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 8363 ggr
KittenDeVille
0

"taggar" på Citronen

För ett tag sen satte jag ett antal cironkärnor för att testa om det blev nåt. Nu har alla 5 vuxit till sig och är jättefina! På en av plantorna sitter långa, smala, vassa taggar i bladvecken..men bara på en alltså de övriga 4 saknar dessa "taggar". Hur kommer det sig?  vore kul att veta..kan det vara nåt om han/ hon-planta? Eller är jag bara dum nu?Nån som vet?

Angelica

Christina
0

Det ska komma små törntaggar i bladvecken på alla. Kanske den här är mer försigkommen än de andra.

Blommorna kommer också i bladvecken. Men antar att du ser skillnad på bladknoppar och törnen. Men tänk om det är blommor? Då har du verkligen lyckats. De slår ut då och då under hela året.

KittenDeVille
1

wow..vad häftigt det hade jag ingen aning om! Du har faktiskt rätt i att den med taggarna är lite större och lite "kaxigare" än de andra…dom tar sig säkert dom med. Tänk vad roligt om dom skulle blomma…jag får hålla utkik efter knoppar!

Tack snälla Christina för hjälpen!

Sol-
0

Denna sidan är så bra, jag lär mig något nytt varje dag! Skrattande

Jag antar att jag inte lyckats så bra med mina citrusar, dom har inga taggar, och jag hade ingen aning om att dom skulle ha det heller.

Christina du är verkligen en klippa, tänk så mycket du kan. Glad

Christina
1

Tack Sol -  Generad

Titti
0

Jag har också testat att odla citron. Gick inte så bra efter ett tag. Min mor litade ju på att jag vattnade dom - jag litade på att hon vattnade dom. Ni kan ju bara gissa vad som hände med dom till sist. Tror faktiskt att jag ska prova igen - eller kanske jag väntar lite.

Tyvärr är det svårt att få citrusträd som man sår från frön att blomma.
Det är nog bara törnen som du ser, men man vet ju aldrig.
en till blomma

Dom citronplantor som jag hade hade törnen varenda en, i varenda ett bladveck. Endel plantor kanske inte får taggar

Christina
1

Intressanta länkar Titti. Då skulle alltså moderplantan ha varit en hybrid om det blir taggar? Men KittenDeVille har ju planterat kärnor. Hm ganska invecklat. Men å andra sidan säger man ju ofta att frön och kärnor inte alltid ger konstant avkomma.

Men spännande är det att så frön och kärnor och se vad man får.

Titti
0

Christina. Citrus har härliga blad. Var från kärnor jag drev upp plantorna. Tyvärr så avled dom av torka. Så kan det gå när man är flera som vattnar och man litar på varandra.Gråter

Scilla
0

Citrus vill ha väldigt järnhaltig jord och drabbas lätt av järnbrist. Därför kan det vara bra att vattna med särskild citrusnäring under tillväxtsäsongen. Det finns också speciell citrusjord men personligen anser jag att det räcker med näringen. Om man inte har många plantor och gör av med säcken förståss, då kan det ju vara värt.

Jag är i allmänhet inget större fan av "specialnäring", men när det gäller citrus och surjordsväxter så tycker jag det fyller en funktion.

Christina
0

Bra tips för vår faktabank.

Ni vet väl att sökfunktionen gör att man kan hitta tillbaka till bra tips som det här?