kungsängslilja
Bor i ett gammalt torp där vi hittade EN Kungsängslilja i rabatten (kan ha rensat bort fler..) och undrar nu lite var man kan få tag i fler, är det en gammal växt eller vad? Vart helt betagen i den.
http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/
Här har jag köpt mina men dom finns nog lite varstans
Googla på namnet så får du fler svar och jag håller med dej DOM ÄR UNDERBARA

Tack för tipset! Ser ut att finnas mer på deras sida som passar vid vårat torp…
Jag köpte mina på Zetas handelsträdgård vid kungens kurva 

De säljs som lökar på hösten och de bör planteras så fort som möjligt eftersom lökarna torkar ganska snabbt. De har odlats i Sverige sedan 1600-talet.

Tack för all information! Synd bara att jag måste vänta till i höst…men då ska det inhandlas en hel del liljor kan jag lova!

Kungsängslilja är också lätt att fröså om än det tar några år innan de blommar. Troligen bör de sås på hösten och frön kanske finns att få hos någon bekant.
Om du påminner mig om det kan du få frön av mig i sommar. Gå in på min sida så hittar du min epostadress och skriv ett epostmeddelande senare. Minnet är bra men alltför kort.
Jag har kungsängsliljan nästan vildväxande lite här och där efter plantering för drygt 40 år sedan.

Kan man plocka frön från den alltså? Jag vet ett ställe där jag kan hämta frö från den vanliga och en vit.
Undrar bara ungefär när det är dags?

Någon gång i juli månad brukar frökapslarna bli mogna eller kanske redan i juni. När frökapslarna är mogna och då öppnas de och de mycket lätta fröna flyger iväg vid något blåsväder.
Jag har själv aldrig sått dem från frön men det gror många plantor på våren hos mig.

Tack snälla! Jag återkommer lite länge fram. Har fått reda på att de växer "vilt" på Herrfallsäng utanför Hallsberg, ett fridlyst område, så det känns lite vågat att samla frön där…Tack än en gång!

Frön borde man väl få samla även om dom är fridlysta, eller hur är det någon som vet?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Om växten är fridlyst gäller det hela växten inkusive fröna enligt bestämmelserna. Fridlysta områden kan ha mildare bestämmelser. Jag tror inte växten Kungsängslilja är fridlyst som växt någonstans man däremot kan platsen där de växer vara fridlyst.
Lite sunt förnuft skadar inte och jag själv syndat några gånger med frötagning och även uppgrävning strax före grävmaskinen. I princip var jag lagbrytare men grävmaskinen som skulle komma en stund senare ingen lagbrytare. Men han gjorde mycket mera skada än jag som räddade plantor, visserligen till min trädgård men ändå.

Sunt bondförnuft alltså!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!