Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 1867 ggr
laisa86
0

Nybörjare behöver tips och råd!

Hej alla människor med gröna fingrar! Cool

Jag och min sambo ska flytta till ett hus nu i vår och jag funderar lite på om man ska plantera ngt fint där. Gården har några björkar på rad ca 4, två vinbärsbuskar, en liten tall och sen ett litet trädgårdsland ca 2x2m.

Men nu är det såhär att jag kan absolut INGENTING om växter eller grönsaker eller har inga gröna fingrar! Vad ska jag göra?

Jag bor vid Norrbottenskusten och här är snön ännu inte riktigt smält bort Tungan ute så jag funderar om man då ska köpa frön och sånt på påse och sätta inomhus? Men hur ska jag tänka och vars ska jag börja?

Jag har tre inomhuskatter och en utomhuskatt, så det ska inte vara några giftiga växter.

Hoppas att ni kan hjälpa mig med några tips Glad

Hälsningar//Lisa

Bjornen
0

Många grönsaker och blommor kan mycket väl sås på friland men vänta in i juni månad.  Om du vill så frön inomhus är väl tagetes en av de lättaste sorter att prova med. De är frostkänsliga.

Halvdansken
0

Köp en (eller en hel hög) med trädgårdsböcker och läs dem. Gör ingenting detta året mer än det mest nödvändiga och ta foto vid olika tidpunkter av året och dygnet för att ser var solen kommer. Gör en plan över hur trädgården ser ut, och skissa lite lätt på vilka växter ni vill har, och varför.

Men du kan inte komma ifrån att du ska studera ämnet och ta reda på vilka växter som kan växa hos dig. Ogräs kan ge indikationer på vad för sorts jord du har. Prata med grannarna (om det finns några) och fråga dem vilka växter som fungerar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Joline
0

Det kan vara värt att vänta en sommar innan man gör några större "ingrepp", för det finns säkert massor med vacka växter och blommor redan!

Första sommaren odlade vi i krukor medan trädgården planerades om som vi önskade ha den.

Sen var det bara att flytta om de befintliga växterna, enligt våra planer och börja komplettera med växande intresse…

Och… Kan vara kul att ta före och efterfoton på alla projekt..

kram Joline

Bjornen
0

Naturligtvis ska du odla även första sommaren men var beredd på att inte lyckas med allt. För att förstå trädgårdsodling så måste man prova på och även muisslyckas. Det är då man lär sig. Men fråga grannar och läs lite böcker om vilda och odlade växter.

Ha inte för bråttom med att ev. plantera träd och buskar eftersom de är lite svårare att flytta. Många gånger behöver man ett år på sig att förstå hur tomten fungerar och hur man använder tomten under årets olika tider.

laisa86
0

Tack för alla bra tips! Glad ska ta mig en funderare om hur jag ska göra nu tror jag Glad

Branneli
0

Som sagt…försök att låta trädgården vara…..Jättesvårt !! MEN intressant att se vad som kommer upp. Ta kort med kamera, med jämna mellanrum. För att komma ihåg !! Tåååålamod, jag vet. Om ni vill ha växter ändå, så går det ju att odla i krukor eller öppna upp egna land Flört. Lycka till !!

laisa86
0

Kan jag plantera/så morötter inne först tills man kan plantera dom ute? Har köpt ett paket med morötter som jag längtar tills jag får smaka av Glad

Bjornen
0

Morötter tillhör växter som är olämpliga att så inomhus. Ordna till en drivbänk istället och så dem ute nu. Morötter är frosttåliga. På hösten är den ungefärliga frostgränsen -7 grader om de har uppstickande nackar. Om inte tål de ännu mera.