Balkong i nordväst
Hej, jag är ny här! Jag har alltid haft anti-gröna fingrar och haft ihjäl även mina kaktusar, men plötsligt har jag fått en knäpp och fått för mig att jag ska börja odla saker. Men jag är lite vilsen, så jag kommer säkert att fråga om råd flera gånger!
Har nyligen flyttat till en lägenhet med utskjutande balkong i nordväst. Just nu börjar solen nudda balkongen vid 15 och lyser sen fram till 18.30 ungefär. Räknar med att det blir minst en timme till när den står som högst. Även resten av tiden är det ganska ljust eftersom vi bor högst upp på ett hörn, men också lite utsatt och blåsigt.
Har balkonglådor på den kortsidan som är mot solen, och stora krukor med kaprifol och clematis i motsatta hörnet.
Nu min fråga. Jag skulle gärna göra något med utrymmet under balkonglådorna. Kanterna på balkongen är i frostat glas, så det är ljust men aldrig direkt sol utan sol genom glaset åtminstone 15-19.
Vad skulle passa att odla där?

Ingen som har synpunkter på hur man kan använda det frostade glaset?
Det går väl bra med krukor direkt på balkonggolvet under balkonglådorna. Där kan du ha de flesta sommarblommor. Du kommer att ha sol där ända till kl 10-11-tiden under den ljusaste perioden, även om det är skuggigt från morgonen och förmiddagen.

Det jag funderar på är hur mycket det frostade glaset "bromsar" solen. Det är ju redan begränsat med sol pga läget (tror inte det kommer att vara sol så länge på kvällen ens vid midsommar, huset mittemot är högre än vårt), så jag är osäker på växter som vill ha det soligt. Å andra sidan kanske det bara är bra att det inte blir riktigt direkt solsken bakom glaset?