Övervintrare i stenig sandjord
Jag är på jakt efter blommande plantor som övervintrar och vill bo i stenig sandjord. Alltså, vi har jättemycket sten och nästan mest sand i jorden här. Dock har jag köpt en massa jord så jag kan gräva bort sand o sten och plantera i jorden. Men jag antar att det inte hjälper massor? Rabatten är på baksidan mot väggen på altanen och solen ligger på från lunch ungefär och resten av kvällen.
Jag vill ha övervintrare och inte sånt jag måste plocka in för att de ska överleva. Bra om det är lättskött och tåligt. Kommer att köpa färdiga plantor eftersom det verkar som att frön inte vill överleva mig inomhus.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

låter som du skulle satsa på sedum

Se dum? Ja, jag känner mig lite dum ;) Vad är sedum för något? :)
Does it become a walk?
/Ida

Lite googlande.. de ser lite tråkiga ut för att vara ärlig. Är Taklök sedum? Såna har jag på framsidan. Usch va svårt det ska vara. Om jag gräver djupt och fyller med vanlig plantjord, blir det inte bättre och ökar möjligheterna då?
Does it become a walk?
/Ida

Taklök tillhör släktet Sempervivum eller Jovibarba. Sedum är ett stort släkte (ca: 400 arter) med många olika arter med blomning från försommar till senhöst beroende på art.

Okej, då får jag ta och utforska lite mer.
Men hur är det med frågan om jag gräver bort sand o stenjorden o fyller med plantjord? Kan jag sätta andra plantor då?
Does it become a walk?
/Ida

ja, men om du sätter andra sorters växter där så måste du vattna där då, om du har det så torrt där.

Sån jord har vi oxå. Jag tog torv, kogödsel, barkmull, jord och blandade ner med den sandiga. Nu trivs det mesta jag planterat.
Liljelökar kan du väl stoppa ner så får du ljuv blommning redan i år… och pioner kanske och daglilja och Iris. Äh det finns massor 
bara du jordförbättrar.. Och vattnar…

Vattna kommer jag ju göra ändå eftersom jag har gjort mig ett litet grönsaksland. Men då ska jag ta och köpa lite gödsel o torv o fixa till en bra jord :)
Does it become a walk?
/Ida
Ja, Jordförbättra och gräv rätt djupt då.
Klematis… En sort som blommar länge tex Nelly Moser. Stora rosavita blommor.
Stockros, Riddarsporre, Akleja. Just Iris skulle trivas bra där i solen
Kanske ett litet stenparti i ett hörn med taklökar och Lewisiw. Såg ett sånt i en tråd nyligen. (Jolines tror jag)
Du kan fylla ut med ettårigar mellan, så länge perennerna är små.

Ja, jag ska gräva så djupt jag orkar. Det blir bara mer o mer sten ju djupare man går.
Oh, ett stenparti lät fint. Jag tycker mycket om taklökar så det va ingen dum idé. Sambon tycker taklök är ogräs men han har inget att säga till om :P
Jag får ta o titta lite på bilder av era förslag och se vad jag fastnar för :)
Does it become a walk?
/Ida

Taklök är ju också en grönsak och de kommer trokige hit till Sverige som grönsak.

#11 Det är så att det faktiskt går att äta alltså? Jag hade för mig det men har ju inte vågat testa ;)
Does it become a walk?
/Ida