Övervintring
Nu är växthuset städat och övervintringen ordnad.

vad övervintrar du i ditt fina tält?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag övervintrar stickingar av chili och paprika. 2 citrus, 1 fikon, 1 passion, 1 pepino. Så ska jag prova att odla sallat, grönkål och broccoli och 1 självsådd tomatplanta har jag också där. Ska bli spännande att se hur det går! 

Tomat, chili, paprika, pepino och passion kräver frostfritt, medan övriga klarar olika många minusgrader.
#3 Har du rekommendationer för optimal övervintring av övriga?

Citron klarar någon minusgrad, fikon tål åtminstone 10 minusgrader. Broccoli tål ungefär 2-3 minusgrader, grönkål drygt 10 minusgrader och sallat frpån 2 minusgrader till 25 beroende på art och sort. Största problemet blir troligen fukt och mögel och det skadar oftast mera än frost.
#3 Hur klarar de växterna en övervintring i ett vanligt rum i huset? Ljus? Temp? Har inget svalt rum o luften är väldigt torr under vintern här uppe i Norrland. Badrummet mot söder är iofs liiite fuktigt men fönstret vätter mot söder. Väldigt ljust under de få ljusa h vi har men även mkt varmt framåt våren.

De klarar sig utmärkt inomhus i rumstemperatur men eftersom det är dåligt med ljus under vintern är det bättre om man kan sänka temperaturen men bör inte understiga ca: 10 grader. Kanskelite tillskottsljus under vinter ?
Vad ska man använda då? Duger vanlig lysrörsarmatur el måste det till en speciallampa?