Blommor som gillar mycket sol, tips?
Min balkong är verkligen genialt planerat, nu på vårkvisten (Även så sommar och höstkanten) så har jag sol där från dess solen går upp tills den går ner. Nåja, första timmarna är det lite svalt där, men sen har jag sol i stort sett hela dagen.
Så jag är på jakt efter blommor som vill ha/tål mycket sol! Gillar verkligen klätter- och hängväxter, men murgrönan vill väl inte ha direkt solljus så den går bort. Har funderat på luktärtor i en kruka, och så något som står i en låda på räcket. Behöver absolut inte vara något som doftar mycket, men gärna något fint, såklart. :)
Så ge mig gärna lite tips! :D Helst inga svåra blommor, mina fingrar är inte fullt så gröna ännu. ;)

I riktigt soligt läge bör man plantera växter som har sin hemmiljö i varmt och soligt läge. De sk. medelhavsväxter (en del har sitt ursprung i Amerika men de kallas ändå ofta medelhavsväxter) t.ex. hibiskus, blomsterlönn, afrikas blå lilja och passiflora är några. Bland utplanteringsväxterna är petunia, praktsalvia och femudding några exempel.
Som slingerväxt trivs alla sorter av blomman för dagen med jämn vattning (vid torka riskerar de angripas av spinn), men även indiankrasse och pilgrimskrasse. Även luktärter men de blir sällan bra i krukor och kanske lite för vass sol